Wat is crowdfunding?

Het woord crowdfunding zegt het al: de crowd (een grote groep mensen) zorgt samen voor de financiële middelen die nodig zijn om de droom van een ondernemer te realiseren.
Collin Crowdfund richt zich op de financiering van (gevestigde) ondernemers via investeerders die een mooi rendement willen bereiken tegen verantwoorde risico’s.

Historie; New York, 1886

Je zou misschien verwachten dat crowdfunding pas is ontstaan na de doorbraak van internet. Het fenomeen is echter al veel langer bekend. Aan het einde van de 19e eeuw werd crowdfunding al toegepast. Internet heeft crowdfunding wel veel toegankelijker gemaakt.
Een sprekend voorbeeld is de financiering van de sokkel waarop het Vrijheidsbeeld in New York staat. In 1886 schonk Frankrijk dit Vrijheidsbeeld. De kosten voor het beeld werden gedekt door Frankrijk, maar de sokkel moesten de Amerikanen zelf financieren. Dit bleek echter niet zo eenvoudig! De stad New York weigerde mee te betalen en ook het Congres hield de hand op de knip. Uiteindelijk was het Joseph Pulitzer (de bekende kranteneigenaar) die voor een doorbraak zorgde. Hij bood via zijn krant miniatuurbeeldjes aan als een incentive, waarna de bevolking van New York als ‘een eensgezinde crowd’ zelf zorgde voor de sluitende financiering!

Crowdfunding in Amerika

In Amerika werd crowdfunding vooral gebruikt voor artiesten in de kunst, film, literatuur of muziekindustrie. Het succesverhaal bij uitstek is Kickstarter, inmiddels ook in Nederland actief. Kickstarter richt zich op creatieve projecten in het algemeen. In 2013 ging er circa 480 miljoen dollar om in projecten binnen Kickstarter. Crowdfunding wint nog steeds aan populariteit. Zo heeft ook Barack Obama zijn verkiezingscampagne gefinancierd door middel van crowdfunding.

Waaruit is crowdfunding ontstaan?

In de basis is crowdfunding een alternatieve wijze om een financieringsbehoefte in te vullen. Geen bemiddeling van financiële intermediairs. Wel direct contact tussen investeerders en ondernemers, gefaciliteerd door een online platform zoals Collin Crowdfund.
Crowdfunding is gebaseerd op de marketingterm Crowdsourcing. Crowdsourcing betekent dat consumenten bepalen hoe een (te ontwikkelen) product er uiteindelijk uit komt te zien, of welke marketingconcepten de moeite waard zijn.
Op dit laatste is crowdfunding gebaseerd. Een crowdfundingplatform biedt verschillende leningaanvragen aan waaruit investeerders kunnen kiezen. Zo bepaalt de crowd welke leningaanvragen geloofwaardig genoeg zijn om in te investeren, zodat de achterliggende bedrijven zich verder kunnen ontwikkelen.

Varianten

Investeren via crowdfunding kan op verschillende manieren plaatsvinden. De vier meest voorkomende zijn:

Donaties
De investeerder doneert geld voor een bepaald doel, zoals de financiering van het Prinses Máxima Centrum in 2012.
Sponsoring
De investeerder ontvangt een niet-financiële tegenprestatie van de ondernemer, bijvoorbeeld een boek met naamsvermelding.
Vreemd vermogen (lening)
De investeerder leent een (kleine) som geld uit aan de ondernemer. De ondernemer betaalt de investeerder na verloop van tijd het geïnvesteerde bedrag met rente terug.
Eigen vermogen (aandelen)
De investeerder neemt een aandeel in het kapitaal van de ondernemer.

Ontwikkeling

Sinds 2009 zijn er crowdfundingplatformen buiten Amerika actief. In Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland is de crowdfundingmarkt snel volwassen geworden.
In Nederland groeit crowdfunding snel naar eenzelfde volwassenheid. In 2013 ging er circa 32 miljoen euro om in de crowdfundwereld, waarvan het grootste gedeelte bedrijfsfinancieringen zijn. Tegelijkertijd groeien de bekendheid en het volume snel. Dat geldt ook voor de acceptatie binnen ondernemend Nederland en in de bancaire wereld. Ook zij zien dat crowdfunding een prima aanvulling is op een bancaire financiering.

Is crowdfunding iets voor u als investeerder?

Crowdfunding mag zich verheugen in een groeiende belangstelling onder investeerders en beleggers. Niet in de laatste plaats omdat hun beschikbare liquiditeit matig rendeert en ze op zoek zijn naar optimale spreiding van hun kapitaal. Dit waar mogelijk tegen verantwoorde risico’s.
Investeerders willen een deel van hun vermogen in de vorm van crowdfunding beleggen. Collin Crowdfund adviseert om crowdfunding een onderdeel te laten zijn van de totale beleggingsmix en om binnen een crowdfundbelegging zoveel mogelijk te spreiden.

Is crowdfunding iets voor u als ondernemer?

Om te weten te komen of crowdfunding waardevol is voor u als ondernemer, kunt u de volgende vragen voor uzelf beantwoorden.

  • Kunt u duidelijk aangeven waarvoor u de gevraagde lening nodig heeft?
  • Beschikt u over een netwerk van mensen dat u enthousiast kunt maken over uw bedrijf?
  • Biedt u uw potentiële investeerders een duidelijke tegenprestatie?
  • Kunt u uw plan in een korte tijd presenteren aan zoveel mogelijk mensen, zowel binnen als buiten uw eigen netwerk?

Als u deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan is er een uitstekende basis aanwezig om uw leningaanvraag bij Collin Crowdfund in te dienen.

Crowdfunding is meer dan financiering

Crowdfunding kent belangrijke onderscheidende voordelen ten opzichte van traditionele financieringsvormen:

  • Het helpt u uw onderneming ‘op de kaart te zetten’.
  • U bindt bestaande klanten aan u.
  • U vindt nieuwe klanten.
  • Het geeft u de gelegenheid om te testen of er behoefte is aan uw aanbod.
  • Tenslotte is het een mooie mogelijkheid om vervolgfinanciering te vinden.

Collin Crowdfund verwacht dat crowdfunding in Nederland, maar ook daarbuiten, snel blijft groeien. Wij voorzien voor de komende jaren een jaarlijkse verdrievoudiging van het volume.

Lenen bij Collin

99,5% succesvol gefund
Hulp Crowdfund Coach
Korte doorlooptijd

Introductie lenen

Collin lenen video

Blijf op de hoogte



Ja, ik wil ook nieuwe lening alerts ontvangen!

Heeft u vragen?

Voor een snel antwoord op uw vraag, kijkt u bij de Veelgestelde vragen.

Vindt u daar uw antwoord niet? Neemt u dan contact op met onze servicedesk. Wij helpen u graag verder!

Contactgegevens

E-mail: info@collincrowdfund.nl

Telefoon:
085 - 401 65 46

Bereikbaarheid:
Werkdagen van 9 - 21 uur.