Crowdfunding als marketingtool: een onderschatte waarde

crowdfunding als marketingtool

Crowdfunding, ook wel crowdfinance genoemd, is een nog relatief jonge maar snelgroeiende financieringsvorm. De mijlpalen van de platformen volgen elkaar snel op en de mogelijkheden worden steeds groter. Een mogelijkheid die nog vaak over het hoofd wordt gezien: het inzetten van crowdfunding als marketingtool. Er zijn al diverse voorbeelden van organisaties die middels het crowdfunden hun klantbestand, klantbinding en algehele naamsbekendheid hebben vergroot. Hoe gaat dit in zijn werk, en hoe kunt ook u deze resultaten behalen?

​Publiciteit via een groot bereik

Ten eerste geeft het crowdfunden ondernemers de mogelijkheid om een grote groep potentiële klanten te bereiken. Crowdfundplatformen beschikken over een groot netwerk van investeerders. Bij livegang van een leningaanvraag wordt de onderneming onder de aandacht gebracht bij een ieder die aangesloten is bij dit platform. Op het platform van Collin Crowdfund wordt iedere leningaanvraag onder meer dan 40.000 investeerders onder de aandacht gebracht.

Vervolgens wordt er geïnvesteerd in de onderneming. De daadwerkelijke investeerders laten een blijk van vertrouwen en waardering zien in de onderneming in kwestie. Waar het de investeerders op het eerste oog voornamelijk lijkt te gaan om het uiteindelijke rendement, worden mensen tevens door affectie en een gevoel van verbondenheid over de streep getrokken om te investeren.

Een leningaanvraag van Collin wordt bijvoorbeeld gemiddeld door ruim 300 investeerders succesvol gefund. Dit zijn allemaal mensen die zich hebben verdiept in de onderneming en hier klaarblijkelijk vertrouwen in hebben.

Mond-tot-mond reclame

Hand in hand met de publiciteit onder het investeerdersbestand, gaat de mond-tot-mondreclame. Hoewel deze vorm van reclame lastig te analyseren valt, is goede mond-tot-mondreclame van grote waarde voor ondernemers. Tevreden investeerders vertellen net zo graag over uw onderneming als tevreden klanten dat doen.

Om dit te stimuleren krijgen leningnemers bij Collin bijvoorbeeld de mogelijkheid om een extra beloning te geven aan de investeerders. Deze beloning kan verschillende vormen aannemen, denk aan een procentuele korting of een waardebon. Hiermee wordt er waardering getoond naar de investeerders, en worden zij gemotiveerd om het aangeboden product of de aanboden dienst uit te proberen.

U heeft er een heuse ambassadeur bij gekregen.

Sympathiek, innovatief & betrouwbaar

Tot slot kan crowdfunding van grote waarde zijn voor het imago van een merk of onderneming. Waar sommige ondernemingen liever niet van de daken willen schreeuwen dat zij financiering middels crowdfunding hebben gerealiseerd, wordt het effect hiervan enorm onderschat. Crowdfunding is een sympathieke en innovatieve manier voor het verkrijgen van financiering.

Deze factoren bouwen mee aan het imago en de waarde van het merk of de onderneming, en creëren daardoor goodwill bij (potentiële) klanten.

Daarbij wekt een succesvolle crowdfunding veel vertrouwen. Als er een honderdtal mensen investeren in een onderneming is dit een teken van stabiliteit en zekerheid.

Heeft u financiering nodig en bent u klaar om naast een financiële groei, ook een groei in vertrouwen, klantbinding en naamsbekendheid door te maken? Collin helpt u graag met het inzetten van onze diensten als een marketingtool voor uw onderneming. Collin Crowdfund biedt u niet voor niets meer dan geld alleen.

Team Communicatie
Jari Gloudemans & Janneke Sprangers

Team Communicatie Collin Crowdfund Jari Gloudemans en Janneke Sprangers

Ervaringen van investeerders

Vragen over investeren?

E-mail
info@collincrowdfund.nl

Telefoon
085 401 6546

Bereikbaarheid
Werkdagen van 9.00 – 17.00 uur.

Investeren bij Collin

  • Aantrekkelijk rendement
  • Kredietwaardige leningen
  • Loyaliteitsprogramma
  • Online portefeuille