RTL Nieuws 04-1-2018
Grote merken crowdfunden winkels bij elkaar
Crowdfunding is niet alleen meer een tool voor (kleine) ondernemers om een project mee van de grond te krijgen. Ook grote ketens laten het publiek financiering opbrengen om nieuwe winkels te openen. Onder andere Jamin, Subway en Waar maken hiervan gebruik.
Een eigen zaak beginnen, maar ‘m niet van de grond af aan opbouwen? Dan kan je altijd overwegen om als franchisenemer een vestiging van een keten te openen. Je koopt de franchiserechten bij een bestaande keten, financiert je eigen winkel en je kan van start.
Het benodigde startkapitaal daarvoor ligt meestal tussen de 25.000 en 250.000 euro, een bedrag dat niet altijd voorhanden is. Een groeiend aantal franchiseondernemers heeft ontdekt dat het geld opgehaald kan worden middels crowdfunding.
‘Het gaat om meer dan alleen geld’
Volgens Henk Beke, Crowdfund Coach bij Collin Crowdfund, zoeken franchisenemers niet alleen een passende financiering bij crowdfunding. “Het gaat veel verder dan dat: het gaat om naamsbekendheid. Investeerders vinden het leuk, voelen zich meer verbonden en worden zo ambassadeur. Voor de franchisegever is dat dubbele winst: je breidt uit door het hele land en je betrekt veel meer mensen die investeren erbij. Een echt voordeel dan bijvoorbeeld alleen een bankfinanciering.”