Het Amsterdamse Proeflokaal
Samenvatting
Samenvatting
Op het geheel gerenoveerde Amsterdamse stadionplein, tegenover het Olympisch stadion, wordt binnenkort Het Amsterdamse Proeflokaal geopend. Een hospitality gelegenheid waar aandacht is voor kwaliteit en waar gewerkt wordt met plaatselijke lekkernijen. Het Amsterdamse Proeflokaal is the place to be voor liefhebbers van goed eten en drinken en opent haar deuren voor toeristen, foodies en werkers op de Amsterdamse Zuid- en Sportas. De gasten worden meegenomen in een interactieve wereld van smaakbeleving, proeven, (culinaire) geschiedenis van Amsterdam en productinformatie. De wisselwerking met de divers horecapartners en het Olympisch Stadion staat borg voor een doordachte benadering van voorlichting, kwaliteit en gastvrijheid. Verder is Het Amsterdamse Proeflokaal een prominent onderdeel van een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, de gemeente Amsterdam en het beroepsonderwijs ter bevordering van de gastvrijheidsbeleving in de metropoolregio Amsterdam. Het Amsterdamse Proeflokaal wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-constructie en wordt aangestuurd door 2 ervaren ondernemers met een groot netwerk in Amsterdam en een bewezen trackrecord.
Financieringsbehoefte
De totale investeringsbehoefte bedraagt € 2.000.000,-. De ondernemers brengen zelf € 400.000,- aan eigen middelen in. Verder financieren vaste leveranciers een bedrag van € 900.000,-. Voor het restant kiezen de ondernemers heel bewust voor crowdfunding. De ondernemers willen de exposure gebruiken en op deze wijze de eerste ‘Vrienden van Het Amsterdamse Proeflokaal’ aan zich binden. Via Collin Crowdfund wil men een vliegende start maken en zodoende ook direct een breed publiek bekend maken met dit vernieuwde horecaconcept op een unieke locatie in Amsterdam-Zuid. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt € 700.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7% gedurende de gehele looptijd.
Risico
De Dun & Bradstreet score noteert een Laag risico voor Het Amsterdamse Proeflokaal B.V. De overall Collin Credit Score is Goed. De debiteuren voor de financiering zijn Het Amsterdamse Proeflokaal B.V., Amsterdam Hospitality B.V., Friendliness Holding B.V. en Klok Management B.V. Verder geven de aandeelhouders een persoonlijke borgstelling af voor elk € 500.000,-. Ook de echtgenoot van één van de aandeelhouders zal een borgstelling afgeven voor € 500.000,-. Alle borgtochten kennen op dit moment materiële waarde. Tenslotte is er een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen op geconsolideerd niveau van Amsterdam Hospitality Development B.V. voor 30%.
Structuur
De onderneming wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-constructie. De aandeelhouders zijn de personal holdings van Renata Seimens en Peter Klok. Zij bezitten elk 50% van de aandelen. Renata en Peter zijn tevens aandeelhouder van 2 andere horecazaken, namelijk Brasserie Paardenburg (Ouderkerk aan de Amstel) en Restaurant Stedelijk (gevestigd in het Stedelijk Museum te Amsterdam).
Video Pitch
Leendoel
Deze financiering wordt, tezamen met die van de leveranciers, gevraagd voor de inrichting en opstart van Het Amsterdamse Proeflokaal op de historisch unieke locatie van het Stadionplein, tegenover het Olympisch Stadion in Amsterdam Zuid.
Ondernemer
Peter Klok (1960) heeft het VWO afgerond en is daarna begonnen aan de opleiding Geneeskunde. Tijdens zijn studie was Peter actief in de horeca om zo zijn studie te kunnen bekostigen. Hij heeft zijn studie uiteindelijk niet afgemaakt, omdat de commercie hem meer aantrok dan in de boeken te zitten. In 1989 is hij gaan werken in de grafische sector en is daar uiteindelijk opgeklommen tot Algemeen Directeur voor Nederland en België bij Moore Paragon. In 2001 vond de eerste ontmoeting plaats met Jan Semeins, die Peter heeft gevraagd de overstap te maken naar Arvato|Bertelsmann. In de functie van operationeel directeur hebben de heren intensief samengewerkt. In 2006 zijn zij gestopt en hebben zij de eerste gezamenlijke investeringen gedaan in de horeca.
Jan Semeins (1957) heeft de HAVO afgerond en is direct daarna het ondernemerschap ingestapt. In 1980 is hij zijn eerste grafische bedrijf (Intervorm) gestart, welke in 1989 succesvol is verkocht. In 1990 heeft hij een nieuwe onderneming opgestart, FFG Groep, die in 2000 succesvol is verkocht aan Arvato|Bertelsmann. Middels een earn-out constructie is Jan nog 6 jaar als Operationeel- en Algemeen Directeur actief gebleven bij deze multinational. Naast de investeringen in de horeca is Jan mede-founder en initiatiefnemer van de retailketen America Today. Na de overname vanuit het V&D concern heeft hij het merk opnieuw gepositioneerd en verkocht aan Ronald Kahn (eigenaar van onder andere Coolcat en MS Mode). Naast verschillende bedrijven succesvol te hebben gemaakt heeft Jan tevens (mede) grote evenementen georganiseerd zoals Sail 2010 en de voorbereiding Olympische Spelen 2012.
Renata Semeins (1959) is de echtgenote van Jan Semeins en is aandeelhouder. Zij heeft verder geen actieve rol binnen Het Amsterdamse Proeflokaal, met dien verstande dat zij net als Peter Klok en Jan Semeins, ondanks haar beperkte rol, wel een materiële borgstelling afgeeft.
In 2006 hebben Peter en Jan samen met anderen de HME Groep opgericht. De intentie voor deze onderneming was om een keten van restaurants op te richten, dan wel over te nemen. Het resultaat van deze samenwerking was niet wat men had beoogd. Inmiddels is de HME Groep ontbonden en, met uitzondering van Brasserie Paardenburg, zijn de restaurants weer verkocht.
Onderneming
Historische locatie
Het Amsterdamse Proeflokaal (www.hetamsterdamseproeflokaal.nl) wordt gevestigd op het Stadionplein naast het Olympisch Stadion, waar in 1928 de Olympische Spelen werden gehouden. De locatie is zowel met het openbaar vervoer als met de auto uitstekend te bereiken.
Onderneming
Op het geheel gerenoveerde Amsterdamse Stadionplein wordt binnenkort Het Amsterdamse Proeflokaal geopend. Een hospitality gelegenheid waar aandacht is voor kwaliteit en waar gewerkt wordt met plaatselijke lekkernijen, van een heerlijke bitterbal of Amsterdamse ossenworst bij de middagborrel. Ook is er een seafood bar aanwezig en is er een bijzondere selectie van wijnen. De aanwezige top koks vertellen graag over hun passie voor koken en tijdens het à la carte dineren word je bediend door enthousiaste gastheren- en dames. Het Amsterdamse Proeflokaal opent haar deuren voor bezoekers uit binnen- en buitenland, toeristen, foodies en werkers op de Amsterdamse Zuid- en Sportas (gelegen nabij het Stadionplein). Het Amsterdamse Proeflokaal is de place to be voor liefhebbers van goed eten en drinken en is een ontmoetingsplek voor de bewoners in en rondom het zogeheten Olympisch Kwartier. Een bruisende plek waar een combinatie van Amsterdamse historie, met ontbijt in de ochtend, of een geweldige lunch, een borrel in de middag of een diner een echte beleving wordt. Een plek waar jong en oud graag nog eens terugkomt. Aan de proeftafels op de begane grond zullen chefs, leermeesters en ROC studenten in opleiding de gasten bedienen. Gasten worden meegenomen in het verhaal over de herkomst van de producten; tegelijkertijd speelt het ‘productieproces’ zich voor de ogen van de gast af. In de wijn- en bierwereld op de eerste etage, de workshopkeuken en de presentatieruimte 1928, worden de gasten meegenomen in een interactieve wereld van smaakbeleving, proeven, (culinaire) geschiedenis van Amsterdam en productinformatie. De wisselwerking in Het Amsterdamse Proeflokaal, met diverse horecapartners, het Olympisch Stadion en de Youth Food Movement Amsterdam, staat borg voor een doordachte benadering van voorlichting, kwaliteit en gastvrijheid. Verder is Het Amsterdamse Proeflokaal als School of Hospitality een prominent onderdeel van het House of Hospitality initiatief. House of Hospitality is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven en beroepsonderwijs, ter bevordering van vooral de gastvrijheidsbeleving in de metropoolregio Amsterdam. Dit is een bijzondere samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, het ROC Amsterdam en Het Amsterdamse Proeflokaal.
Doelgroep
Men gaat zich focussen op doelgroepen van alle leeftijden: kinderen, studenten, young professionals, ouderen, gezinnen, zakelijke gasten, bezoekers aan de door de onderneming georganiseerde evenementen, theaterprogrammering (samenwerking met galeries en theater programmeurs), toeristen (nationaal en internationaal).
Visie
De traditionele cyclus van café- en restaurantbezoek loopt ten einde. Het is tijd voor nieuwe trends en ontwikkelingen juist in grotere locaties, waar meerdere en vooral completere dag- en avondbelevingen plaatsvinden. Dit onder invloed van een lifestyle die volop verandert, met veel meer ontmoetings- en consumptiemomenten. Voor Het Amsterdamse Proeflokaal zullen meerdere hospitality concepten worden geïmplementeerd. Een grote diversiteit in food experiences worden gecombineerd met het effectief mengen van diverse ondersteunende functies op de begane grond en de eerste verdieping. Recreatie en educatie worden ondergebracht in een bijna museale omgeving met de gewaarwording welkom te zijn en vermaakt te worden. Met een beleving van 06.00 uur, als de eerste hotelgast zich meldt voor het ontbijt beneden, tot 01.00 uur als de laatste banqueting gasten afdalen naar de parkeergarage. Met tussendoor de buurtbewoner die zijn dagelijkse versnapering komt nuttigen in het koffielokaal. Oftewel heerlijk ontbijten, een vers gemaakte smoothie drinken, koffie met taart en lunchen voor elk wat wils. Met daarna een afternoon tea die geruisloos lijkt over te gaan in een gezellige borrel in de cocktailbar. Het culinaire aanbod in het totale concept zal een nationaal en internationaal karakter hebben. Men richt zich op zowel korte bezoeken van gasten als op een volledig verzorgd avondje uit voor bijvoorbeeld een groep congresgangers met entertainment en bijzonder vertier.
Positionering en trends
Het Amsterdamse Proeflokaal onderscheidt zich vooral op de integratie van de verschillende ketens; retail, opleiding, maatschappelijke betrokkenheid, beleving en sfeer. De beweging naar meer ‘maatwerk’ en samenstelling van het gerecht past uitstekend bij het concept van Het Amsterdamse Proeflokaal. De lerende omgeving waar de gasten worden meegenomen (waar komt mijn eten vandaan, hoe bereid je dat, gebruik van streekproducten) maken dat het concept uitstekend past in de huidige tijd.
Gastvrijheid
Amsterdammers zijn steeds vaker te vinden in de lokale horeca op stadsdeelniveau. Hierbij draait het om familie en vrienden, kwaliteit en beleving. Het Amsterdamse Proeflokaal is met haar activiteiten en filosofie een ontmoetingsplek voor hotelgasten, toeristen, foodies en werkers op de Sport- en Zuidas. Dit geldt ook voor de Amsterdamse bewoners van het Olympisch Kwartier en daarbuiten.
Smaak
Het Amsterdamse Proeflokaal is dé plek waar Amsterdammers en gasten van over de hele wereld kunnen genieten van de diversiteit aan smaken en producten die Amsterdam rijk is. Smaken van dichtbij; verbonden met Amsterdamse historie en traditie. Men laat zich inspireren door de principes van ‘Slow Food’. Een moreel kompas dat staat voor ‘good, clean en fair. Eten met smaak, op verantwoorde wijze geproduceerd en eerlijk geprijsd voor zowel de producent als de consument. Deze filosofie vormt de basis voor alle activiteiten bij Het Amsterdamse Proeflokaal.
Educatie
Vooral de unieke samenwerking met de gemeente en het ROC op een unieke historische plek past geheel in het plaatje van kansen voor Het Amsterdamse Proeflokaal. De gemeente wil de leefomgeving in Oud-Zuid verder stimuleren en heeft mede door de betrokkenheid én visie van Peter en Jan gekozen voor het concept van Het Amsterdamse Proeflokaal. In Het Amsterdamse Proeflokaal komen leren en genieten samen. Het Amsterdamse Proeflokaal biedt jonge talenten de ruimte hun creativiteit de vrije loop te laten; te kunnen experimenteren en te leren in het Foodlab.
Structuur
Renata Semeins en Peter Klok hebben middels hun personal holding indirect belang in Amsterdam Hospitality Development B.V. en consorten. Zij zijn tevens mede-eigenaren van de entiteiten waarin de exploitatie plaatsvindt van het Stedelijk Museum en de Brasserie Paardenburg. Jan Semeins toont middels een materiële borgstelling ook zijn commitment en wordt zodoende betrokken tot de Collin lening.
Financieringsbehoefte
Investeringsoverzicht
Inventaris (meubels en inrichting) | € 900.000,- |
Marketing en aanloopkosten | € 580.000,- |
Keuken | € 370.000,- |
Kassasystemen en automatisering | € 150.000,- |
Totale investeringsbehoefte | € 2.000.000,- |
Inbreng eigen middelen * | € 400.000,- |
Leveranciers ** | € 900.000,- |
Financiering via Collin | € 700.000,- |
* De aandeelhouders hebben, via Amsterdam Hospitality Development B.V., adviesdiensten voor een derde partij verricht en hiervoor een bedrag gefactureerd en ontvangen. Tegelijkertijd hebben de aandeelhouders, middels hun personal holding, een gelijk bedrag gefactureerd aan Amsterdam Hospitality Development B.V. voor de bewezen diensten. Dit te ontvangen bedrag van de personal holdings is grotendeels omgezet in agio. Aangevuld met het gestorte kapitaal is er sprake een eigen inbreng van € 300.000,-. Deze inbreng is vervolgens doorgezet naar Het Amsterdamse Proeflokaal B.V. Daarnaast hebben de aandeelhouders tweemaal € 50.000,- aanvullend gestort in cash. Hierdoor is het totaal aan eigen inbreng € 400.000,-.
** De belangrijkste leveranciers hebben haar commitment uitgesproken en onderstrepen dat met het verstrekken van een financiering. De belangrijkste leveranciers zijn Europese Horeca en Financieringsmaatschappij en diverse andere horecapartners bekend bij Collin Crowdfund. Over de aflossing zijn afspraken gemaakt om deze middels uitkeringen van de jaarlijkse bonussen te laten verlopen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het gezamenlijke volume van alle drie de horecazaken, te weten Het Amsterdamse Proeflokaal, Restaurant Stedelijk en Brassserie Paardenburg. Uiteraard zijn de leningovereenkomsten in het bezit van Collin Crowdfund.
Leenbedrag: € 700.000,-
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.
Risico
Zekerheden en voorwaarden
- De debiteuren zijn Het Amsterdamse Proeflokaal B.V., Amsterdam Hospitality Development B.V., Friendliness Holding B.V. en Klok Management B.V.
- Peter Klok geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 500.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
- Renata Semeins geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 500.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
- Jan Semeins geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 500.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
- Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het eigen vermogen van Amsterdam Hospitality Development B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 30% of lager is.
Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet kwalificeert Het Amsterdamse Proeflokaal B.V. met Laag risico. De bovenliggende Holding, Amsterdam Hospitality Development B.V., wordt door Dun & Bradstreet ook gekwalificeerd met een Laag risico.
Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is onder andere gebaseerd op een businessplan en prognoses, welke in samenwerking met CROP registeraccountants zijn opgesteld. Het businessplan en de prognoses zijn degelijk onderbouwd. De overall score komt uit op Goed.
Rentabiliteit
De rentabiliteit is gebaseerd op een zeer gedetailleerd opgestelde prognose die uitgaat van ingebruikname per 1 december 2016. Men verwacht voor 2017, het eerste volledige boekjaar, een omzet van € 3.500.000,- te realiseren. Men heeft een vergoeding ontvangen voor de gemaakte kosten in verband met ontwikkeling, onderzoek en opstart en ontvangt daarnaast uit een gemeentelijke subsidieregeling een jaarlijkse vergoeding. Hierdoor zijn de aanloopkosten in het eerste jaar grotendeels gedekt en bedraagt de verwachte genormaliseerde cashflow in 2017 ruim € 400.000,-. Het verwachte netto cashflow overschot voor 2017 bedraagt ruim 50% wat een score Goed zou rechtvaardigen. In 2018 is de verwachting dat de omzet zal stijgen naar € 4.000.000,- met een verwacht netto cashflow overschot van 60%, wat een score Goed zou betekenen. Voor 2019 wordt een omzet verwacht van € 4.250.000,- met een verwacht netto cashflow overschot van bijna 65%, wat een score Excellent zou opleveren. Mocht de exploitatie van Het Amsterdamse Proeflokaal onverhoopt tegenvallen dan is men in staat om eventuele cashflowtekorten op te vangen met de winstgevende exploitatie van de andere restaurants. In de horeca exploitatie van het Stedelijk Museum wordt een cashflow gegenereerd van ruim € 200.000,-. Men is tevens eigenaar van het bekende restaurant Brasserie Paardenburg, wat na een aantal verlieslatende jaren, sinds 2015 eveneens weer een positieve bijdrage aan de cashflow levert. Tenslotte dient vermeld te worden dat de terugbetaling van de lening van de leningen aan de leveranciers geschiedt middels verrekening van de omzetbonussen die men, op grond van de totale omzet van de drie bedrijven, van deze leveranciers ontvangt. Samengevat kwalificeren wij de score Goed voor wat betreft de rentabiliteit.
Solvabiliteit
De aandeelhouders brengen zelf € 400.000,- aan eigen middelen in. Hierdoor bedraagt de verwachte solvabiliteit ultimo 2017 14%. Dit zou een score Matig rechtvaardigen. Door de verwachte winstgevende exploitatie is de verwachting dat het eigen vermogen ultimo 2018 zal stijgen naar 32% wat een score van Ruim voldoende zou opleveren. Omdat de aandeelhouders een fors bedrag aan eigen middelen inbrengen en dat de afgegeven particuliere borgstellingen allen substantiële materiële waarde kennen (de aandeelhouders hebben in privé vermogen en liquiditeiten), hebben wij de Solvabiliteit onderbouwd opgewaardeerd naar de score Voldoende.
Liquiditeit
Door de gemaakte afspraken voor wat betreft de leningen van de leveranciers (verrekening met de omzetbonus in plaats van aflossingen) bestaat het kort vreemd vermogen naast de crediteuren enkel uit de aflossingen op de lening via Collin Crowdfund. De verwachte current ratio komt uit op 1,6 wat een score Excellent zou betekenen. Ook de verwachte current ratio’s voor de opeenvolgende jaren komen in aanmerking voor de kwalificatie Excellent. Voor de liquiditeit hanteren wij dan ook de score Excellent.
Samenvattend
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Excellent
Overall: Goed
Extra beloning
Voor de ‘Vrienden van Het Amsterdamse Proeflokaal’ stelt Het Amsterdamse Proeflokaal de volgende extra beloning beschikbaar:
- Bij een investering vanaf € 1.000,- ontvangt een waardebon met 10% korting en gratis toegang voor 1 keer per jaar bij een door Het Amsterdamse Proeflokaal georganiseerd evenement.
De waardebon/voucher zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.
Reacties
Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
Zoals gisteren reeds is aangegeven betreft het hier een verschrijving en hebben alle berekeningen plaatsgevonden op basis van een start per 1 maart 2017. Er is derhalve geen sprake van enige negatieve invloed op de Collin Credit Score, aangezien die is gebaseerd op de opening in maart 2017.
Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund