18088

Kaldi Bergen op Zoom

€ 80.000  |  7,5% rente  |  48 maanden  Investeerders: 74
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 8-10-2015 in 1 uur volgeschreven door 74 investeerders

Samenvatting

René Franken opent een Kaldi koffie- en theespeciaalzaak in Bergen op Zoom. De onderneming wordt op de Kremerstraat gevestigd in het hart van het winkelcentrum van Bergen op Zoom. Het winkelgebied is zgn. “het vierkantje” in Bergen op Zoom. Dit gebied is onderdeel van de historische binnenstad. Het winkelgebied van Bergen op Zoom kenmerkt zich door de 8 vorm. De consument loopt een vorm van een 8-tje, waardoor hij altijd uitkomt waar hij begonnen is. Dit zorgt er dan ook voor dat veel consumenten de Kremerstraat doorlopen en derhalve langs de winkel komen. Er bevindt zich een grote parkeerplaats op 50 meter loopafstand.

Ondernemer
René Franken is franchisenemer van Kaldi, een landelijke franchisegever sinds 2000 actief met 32 koffie- en theespeciaalzaken in Nederland, België en China. René en zijn aanstaande vrouw runnen de eenmanszaak geheel zelfstandig.

Leendoel
Met de gevraagde lening kunnen alle investeringen worden gedaan om de winkel in te richten, waarmee de start in oktober 2015 een feit is.

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering voor de opening van Kaldi Bergen op Zoom bedraagt € 80.000,-. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5%. Structuur Kaldi Bergen op Zoom betreft een eenmanszaak, waardoor de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening.

Risico

De Dun & Bradstreet score rapporteert de kwalificatie “verhoogd risico” voor Kaldi Bergen op Zoom. Dit vanwege de start van het bedrijf en in verband met, de overigens zeer correcte afwikkeling van een bedrijfsbeëindiging in 2013. De Collin Creditscore is ruim voldoende.

Video Pitch

Leendoel

Met de gevraagde lening kunnen alle investeringen worden gedaan om de winkel in te richten waarmee de start in oktober 2015 een feit is.

Ondernemer

René Franken (53) woont samen met zijn aanstaande vrouw Monique en heeft twee kinderen. Voor de start bij Kaldi is René Franken 5 jaar eigenaar geweest van Restaurant vliegveld Hilversum waar hij veel ervaring heeft opgedaan op het gebied van horeca en gastronomie. Daarvoor heeft hij gewerkt in de detailhandel als filiaalmanager van A&P en C1000 waar hij veel verkoop en managementervaring heeft opgedaan. René heeft met succes de post-HBO opleiding pedagogische didactiek afgerond. Door zijn persoonlijke aanpak, sterk plaatselijk netwerk, gastvrijheid en zijn sterk ontwikkelde verkoop skills, voldoet René ruimschoots aan de eisen van de franchiseorganisatie. Met de start van de Kaldi winkel kan René zijn droom om weer ondernemer te worden verwezenlijken.

Onderneming

Kaldi Bergen op Zoom betreft een eenmanszaak, waardoor de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening. 
Het Unique Selling Point van Kaldi is dat het de enige koffie en thee formule is die vier concepten onder een dak heeft.

  • Proeflokaal waar men koffie en thee kan drinken
  • Retail met koffie, thee en aanverwante producten
  • Take away voor het meenemen van je kop koffie en thee
  • Business to Business; het bedienen van de kleine zakelijke markt in en rondom de winkel

Kaldi merkidentiteit
Kaldi koffie en thee is een winkeltheater waar alles draait om het genieten rondom goede koffie en thee. Waarbij alle zintuigen worden geprikkeld en de medewerkers vol enthousiasme de bezoekers binden aan het merk Kaldi. Daarnaast kan via de aantrekkelijke webshop eenvoudig vanuit huis besteld worden.

Missie
Kaldi brengt door het verhaal te vertellen beleving, emotie en goede producten rondom koffie en thee naar iedere consument toe.

Visie
Iedereen laten genieten van goede koffie en thee.

Propositie van Kaldi
Kaldi, goede koffie en thee op een locatie waar je graag verblijft.

Positionering
Kaldi, de kortste weg naar het perfecte kopje koffie en thee.

Merkwaarden Kaldi
Beleving – hoogwaardig – werelds – puur

Merkbelofte
Wij zijn altijd gedreven om je in ons theater te laten genieten van goede koffie en thee uit de hele wereld. Zodoende zorgen we ervoor dat je altijd een unieke en persoonlijke ervaring meemaakt. Van ons mag je op het gebied van koffie en thee verwachten dat de producten puur en hoogwaardig zijn. Dat is wat we bedoelen met ‘Kaldi, de kortste weg naar het perfecte kopje koffie en thee.’

Concurrentie algemeen
Kaldi hanteert het principe dat de koffiemarkt een nog ontluikende markt is, waarbij we er liever een paar collega’s bij hebben, dan dat we de enige zijn in het marktgebied. Waar Kaldi vooral naar kijkt is het onderscheidend vermogen van de ondernemer en de formule. We zien de winkels graag als een theater waarbij de klant koffie en thee beleeft en op grond van zijn ervaring overgaat tot koop aanbevelingen doet bij zijn vrienden en kennissen.

Lokale concurrentie
De belangrijkste concurrenten, zoals een Simon Levelt, Doppio en Starbucks, zijn in Bergen op Zoom niet aanwezig. De enige die als specialiteit koffie verkoopt is de Crusio ijssalon. Echter hier is koffie een ondergeschikt product en voor de meeste consumenten is het niet bekend dat er koffie wordt verkocht. Bovendien worden er hier geen bonen en machines verkocht. Voor wat betreft de espressomachines zijn er meerdere zaken die deze machines verkopen. Van de landelijk bekende bedrijven als Mediamarkt en BCC tot de lokale bedrijven als Pracht. Bij deze bedrijven is de kennis en vakmanschap op het gebied van de machines zeer beperkt.

Met de opening van Kaldi Bergen Op Zoom wordt de Kaldi organisatie weer verder uitgebreid op een prachtige locatie in een mooie stad.

Structuur

Financieringsbehoefte

Door de Kaldi franchisegever zijn vaste richtlijnen gesteld, hoe een winkel er uit moet zien. Regelmatig worden de vestigingen aan een upgrade onderworpen, zodat de formule fris en fruitig blijft. Omdat de omzet nog moet worden opgebouwd is een aanloopbedrag voor werkkapitaal opgenomen en kan de teruggave van de BTW gebruikt worden om de eerste periode te overbruggen.

Specificatie financieringsbehoefte

Inventaris, meubelen, verlichting, vloer, signing € 63.000
Voorraad € 15.000
Verbouwing/technisch € 7.900
Bankgarantie € 3.750
Werkkapitaal € 12.311
Btw voorfinanciering € 18.039
Totaal € 120.000
Inbreng spaartegoed € 40.000
Lening via Collin Crowdfund € 80.000

Leenbedrag: € 80.000,-
Rente: 7,5%
Looptijd: 48 maanden, lineaire aflossing

Naast de lening via Collin zijn er geen andere financiers. De franchisegever heeft bij een onverhoopt default een inspanningsverplichting om de inventaris en courante voorraad te kopen om aan een nieuwe ondernemer de mogelijkheid te bieden een start te maken.

Risico

Kaldi heeft 15 jaar ervaring en een modern winkel informatiesysteem, waarbij dagelijks realtime gekeken kan worden naar de omzet en de daaraan gekoppelde brutowinst. Op grond van ervaring is de omzet voor het eerste jaar voorzichtig geprognosticeerd, waarbij er ruimte is voor aflossing, rente en een ondernemers inkomen. De omzet vanaf 2017 is begroot op basis van de gemiddelde Kaldi vestiging. Daarnaast is er een scenario met een lagere omzet doorgerekend, waarbij de betalingsverplichtingen nog steeds kunnen worden voldaan.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score is verhoogd wegens de start van het bedrijf en in verband met, de overigens zeer correcte afwikkeling van een bedrijfsbeëindiging in 2013.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score (CCS) is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is ruim voldoende.

Rentabiliteit
Het publiek in Bergen op Zoom moet nog wennen aan de nieuwe winkel. Daar is in de begroting ook rekening mee gehouden. In 2016 wordt een omzet van € 200.000 begroot. De persoonlijke kwaliteiten van René gaan de doorslag geven. Zijn partner Monique heeft een goed inkomen. De privé onttrekking is daarom beperkt en altijd maximaal de hoogte van de winst. De prognose rentabiliteit in de CCS eindigt met goed. Gecorrigeerd door het ontbreken van een historie is deze voorzichtigheidshalve gewaardeerd op ‘ruim voldoende’.

Solvabiliteit
De berekende eigen vermogenspositie van 33% is goed door de inbreng van privé spaartegoeden. René en zijn vriendin gaan over enige tijd trouwen en wonen in het huis van Monique te Bergen op Zoom. Na verkoop van de woning van René wordt de hypotheek afgelost en zijn er geen andere schulden meer. De score is ‘ruim voldoende’.

Liquiditeit
De omvang van op korte termijn beschikbare middelen is royaal. Zeker omdat de BTW meegefinancierd wordt. René wil bij de inrichting ook zelf werkzaamheden verrichten waardoor de investering mogelijk nog lager dan begroot uitvalt. De berekende ‘excellent’ CCS score is vanwege het startende karakter op ‘goed’ gewaardeerd.

Samenvattend
Rentabiliteit: ruim voldoende
Solvabiliteit: ruim voldoende
Liquiditeit: goed
Overall: ruim voldoende

Extra beloning

Alle investeerders ontvangen een voucher voor een kopje koffie of thee met wat lekkers voor twee personen.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
08-10-2015 om 10:23
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
08-10-2015 om 10:22
Anonieme investeerder heeft € 2.000 geïnvesteerd.
08-10-2015 om 10:21
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
08-10-2015 om 10:21
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
08-10-2015 om 10:20

Ondernemer




Rene Franken

Crowdfund Coach


Gert-Jan van der Vegt