De Telegraaf 6-4-2017
Medici in de schoolbanken
GELDERMALSEN – In Afrikaanse ontwikkelingslanden weten ziekenhuizen zich vaak geen raad met geleverde apparatuur, simpelweg omdat ze er nooit mee hebben leren omgaan. Met zijn bedrijf MeduProf-S leidt Willem van Prooijen medisch personeel op om de gezondheidszorg blijvend te veranderen. De vraag naar deze dienst komt vanuit steeds meer landen.
In de jaren 90 werkte Van Prooijen aan de Fontys Hogescholen als docent echografie. Het balletje ging rollen toen hij in een Keniaans ziekenhuis een technische cursus ging geven. Samen met zijn vrouw, die opleidingsadviseur is, leidde Van Prooijen in korte tijd zo’n dertig medici op.
Nadat hij samen met de hogeschool in opdracht van de Nederlandse overheid ook in Tanzania een groot scholingsproject (bijna honderd ziekenhuizen) had opgezet en later in andere Afrikaanse landen, ontstond het idee om zelfstandig verder te gaan. ,,Losgeweekt van de bureaucratie die bij een hogeschool hoort, kun je meer bereiken”, legt de ondernemer uit. Fontys ging de Nederlandse markt bedienen, Van Prooijen stortte zich op ontwikkelingslanden.
Onder de naam MeduProf-S betrok hij vanaf 2009 ook andere beroepsgroepen, zoals verpleegkunde, fysiotherapie en management in het traject. Het bedrijf heeft inmiddels circa 180 cursussen in het assortiment en wil overal een sustainable(vandaar de S in de naam) zorgbeleid achterlaten.
Van Prooijen: ,,Dat is nog een hele uitdaging, want de mindset in Afrika is anders. De geldbeloning die je krijgt als je komt opdagen bij een les is voor velen de belangrijkste motivatie. Kennis wordt daardoor niet omgezet in skills. Maar inmiddels heeft ziekenhuispersoneel gelukkig gemerkt hoe waardevol de stof is. Als ziekenhuizen weten hoe ze dit moeten inzetten, kunnen ze investeringen in personeel en apparatuur ook daadwerkelijk laten renderen, met een betere gezondheidszorg tot gevolg.”
Naast Kenia, Tanzania en Ghana is Meduprof-S inmiddels actief in Zanzibar, Mongolië en Myanmar. Ook vanuit de rest van Azië is er vraag naar het didactische concept. Toch bestaat het bedrijf maar uit zes man en werkt met een grote poule van experts, die een paar weken op locatie de boel op poten zetten. Naar aanleiding van de leertrajecten zijn in Afrika beroepsverenigingen en congressen met honderden deelnemers opgezet. „Maar de transitie gaat wel erg traag”, lacht Van Prooijen. ,,Mensen leven daar met de dag.”
MeduProf-S is een commercieel bedrijf. Van Prooijen: „We worden ingehuurd door bedrijven die apparatuur aan ziekenhuizen leveren en medische gebouwen inrichten, zoals Philips en Enraf Nonius. Voor de financiering van een nieuw scholenconcept heeft het bedrijf onlangs een succesvolle crowdfundcampagne gevoerd. De opbrengst wordt ingezet voor marketing en sales en het ontwikkelen van de nieuwe lesconcepten.
Concurrentie is er wel op het gebied van bijvoorbeeld echografiecursussen, maar omdat Meduprof-S voor ál het personeel educatie biedt, tot aan de schoonmakers aan toe, is het aanbod uniek. Van Prooijen is tevreden als ieder land in de sub-Sahara minimaal twee goede medische scholen heeft. ,,Iedere echoscopist redt nu vier tot vijf levens per week. Dat is wel iets om trots op te zijn.”