Scheepvaart krant 22-3-2017
Ondernemers Bram en Monique maken droom waar dankzij crowdfunding
Papendrecht – Monique van Doorn-Aarnoudse en Bram Aarnoudse van Triton Aarnauds vof kunnen hun droom gaan verwezenlijken. Dankzij crowdfunding kunnen zij het binnenvaartschip Triton kopen. Monique: “Op 31 maart gaan we naar de notaris, dan is de overdracht”. Waar banken ‘nee’ zeiden, bood Collin Crowdfund een laatste mogelijkheid. Een groot succes: binnen exact 12 minuten hadden 196 investeerders zich ingeschreven en was het doel, 205.000 euro, behaald. “Voor anderen een goede motivatie om dromen waar te maken”, aldus Monique.
Met de aankoop van de Triton, voorheen Everingen genaamd, begint voor Bram en Monique een nieuw leven waar zij met veel enthousiasme naar uitkijken. Monique: “Mijn man komt uit een schippersgezin. Hij heeft een eigen schip gehad en is zo’n veertien jaar zelfstandig ondernemer geweest”. Zoals ook op de website van Collin Crowdfund is te lezen in de bedrijfsomschrijving van Triton Aarnoudse, kwam Bram met het laatste vrachtschip voor de keuze te staan: of veel investeren in een oud schip (hermotorisering), of verkopen. Hij koos toen voor de laatste optie en is bij zijn broer in loondienst gaan varen. Ook Monique heeft affiniteit met de binnenvaart. Zij werkt sinds 2006 bij een scheepswerf in Papendrecht. Monique: “Na een aantal jaar begon het toch weer te kriebelen. Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan. Bram wilde het liefste weer een eigen schip”.
Het echtpaar besloot uit te zoeken wat de financiële mogelijkheden waren. “We zijn eerst naar de bank gegaan, daar werd echter een eigen inbreng van 40 procent gevraagd. Dat hadden we gewoon niet”. Bram en Monique hadden toen al hun oog laten vallen op de Triton; 72 meter lang, 902 ton, gebouwd in 1962 en voorzien van en zeer jonge hoofdmotor uit 2015. Het schip is goed onderhouden door de huidige eigenaar.
Financieel adviseur
Toen de bank ‘nee’ zei, hebben Bram en Monique contact opgenomen met de makelaar. “Die zag zeker mogelijkheden en hij heeft ons een financieel adviseur aangeraden”, aldus Monique. Dit was Henk Schoonderwoerd van Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering (www.scheepvaartadvies.nl). Er werd een heel traject opgestart, dat deze keer bij een andere bank begon. “Hier zijn we vijf weken heel druk mee geweest maar op het laatste moment haakte de bank toch af. De reden had te maken met onze leeftijd en onze eigen inbreng. Onze financieel adviseur gaf echter niet op, en zei: ‘we gaan het eens via crowdfunding proberen’. Zo kwamen wij uiteindelijk terecht bij Collin Crowdfund”. Hier werd het echtpaar begeleid door Crowdfund Coach Peter Stout, die verantwoordelijk is voor aanvragen in de Regio Rotterdam en de binnenvaart.
Financieel plaatje
Hier begon weer een spannende weg voor Bram en Monique. “Onze aanvraag moest eerst door drie commissies worden goedgekeurd, er ging heel veel papierwerk aan vooraf. In een eerste stap zijn we dus gekoppeld aan een coach, in dit geval dus Peter Stout, en die beoordeelde het bedrijfsplan. Hij bleek heel positief te zijn. In een tweede stap werden we gekoppeld aan een ‘risk coach’, waarmee alle financiële risico’s zijn besproken. Uiteindelijk heb je dus twee verslagen en daarmee ga je dan tenslotte naar de ‘groen licht commissie'”, legt Monique uit. Uiteindelijk zag het financiële plaatje er als volgt uit: de totale investeringsbehoefte voor de aankoop van het schip en bijkomende kosten is 280.000 euro, waarvan de ondernemers zelf 37.500 inbrengen. Daarnaast verstrekt de bevrachter ElbeRijnLloyd B.V. een achtergestelde lening van 37.500 euro. Het resterende deel van 205.000 was de gevraagde financiering via Collin Crowdfund. De looptijd is 84 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,5 procent gedurende de gehele looptijd. Bram en Monique moesten 10 procent van die 205.000 euro via de zogenoemde ‘Inner Circle’ bij elkaar zien te krijgen. Dat lukte. Daarna is het project openbaar gezet. Monique: “Zondagavond 12 maart zaten we op 10 procent, maandag hebben we Collin Crowdfund gebeld en dinsdag 14 maart is de opdracht opengezet. Dat gebeurt altijd op hetzelfde tijdstip; 11 uur.
Na twaalf minuten zat het vol. We waren een van de eerste schepen bij Collin Crowdfund en het ging razendsnel”.
Toekomst
En nu? Triton Aarnoudse gaat met de Triton vracht vervoeren in de internationale binnenvaart in opdracht van een vaste bevrachter, ElbeRijnLloyd B.V. Op 31 maart is de overdracht. Monique: “Dan liggen we een weekje stil en dan gaat Bram erop varen. Ik houd mijn baan nog twee jaar aan en in die periode ga ik mij via vaartijd aan boord (in vakanties en weekenden) en schriftelijke cursussen bekwamen tot matroos. Daarna stap ik permanent aan boord”. Bram neemt de eerste jaren het varende gedeelte van de onderneming op zich, Monique doet de boekhouding en administratie. “Het is voor ons een enorme verandering en we zijn er helemaal vol van. Wij kunnen onze droom nu echt gaan waarmaken. Crowdfunding is echt een aanrader voor schippers die bij de bank ‘nee’ te horen krijgen. Al moet je natuurlijk wel al je financiële zaken keurig op orde hebben”, zo besluit Monique.