Parfumado: ‘We verwelkomen 800 nieuwe klanten per maand’

De virtuele deuren van Parfumado, dat merkparfums aanbiedt via een abonnementsmodel, gingen slechts een half jaar geleden open. Toch wist de startup in de afgelopen maanden al duizenden consumenten voor zich te winnen. “We willen het jaar afsluiten met minimaal 10.000 abonnees”, zegt oprichter Martijn van Rooy.

Na zijn studie bedrijfskunde werkte Martijn enkele jaren voor een niche parfummerk. “Het is een ontzettend interessante branche; marketing speelt er een belangrijke rol en er zit een gezonde marge op de producten.” Toch ondervond hij al snel hoe lastig het is om als nichespeler op te boksen tegen de bekendere merken. “Consumenten geven nauwelijks geld uit aan een merk dat ze niet kennen.”

Innovatie binnen de traditionele parfumindustrie
Door reisflacons via een abonnement aan de man te brengen, of vrouw gezien de hoofddoelgroep, wil Martijn de consument op een laagdrempelige manier kennis laten maken met andere merken. Voor een bedrag van 14,95 euro krijgt de abonnee eens per maand een zelfgekozen parfum van acht milliliter thuisbezorgd. Parfumado mikt met dit bedrijfsmodel op de millennial, die houdt van keuze en gemak en het bovendien leuk vindt om nieuwe dingen uit te proberen.

Martijn benadrukt dat het niet zijn ambitie is om grote merken van de troon te stoten. Wel wil hij zijn abonnees met een aanbod van bijna 350 parfums laten zien dat er meer is dan de labels die de parfumindustrie domineren. Momenteel kunnen klanten kiezen uit één abonnementsvorm, maar op termijn volgen er meer opties komen zodat er voor iedereen een passend abonnement is.

Ook sluit hij samenwerkingen met de retail niet uit. “Wij zijn een verlengstuk van de flessenverkopers. Via Parfumado kunnen consumenten een geurtje uitproberen. Wanneer het bevalt, zou het mooi zijn als ze via onze site worden doorgelinkt naar een parfumerie waar ze de hele fles (al dan niet met korting) kunnen aanschaffen.”

800 nieuwe abonnees per maand
Hoewel Parfumado pas een half jaar operationeel is, verwelkomt het volgens Martijn maandelijks al zo’n 800 nieuwe abonnees. “We groeien waanzinnig hard. Het fijne van een abonnementsmodel is dat het continu geld genereert, waardoor je kunt blijven innoveren.”

Om de (nieuwe) plannen versneld te kunnen uitvoeren, startte Parfumado begin deze maand een crowdfunding-campagne voor 150.000 euro via Collin Crowdfund. “Dat ons concept niet alleen in de smaak valt bij de consument, maar ook bij Collin Crowdfund en haar achterban geeft ons veel vertrouwen”, zegt Martijn. Er waren ook diverse investeringsmaatschappijen die interesse toonden, maar Parfumado is naar eigen zeggen nog niet aan zo’n soort samenwerking toe.

Klanten adviseren middels data
Een deel van het groeigeld wordt gebruikt om het buitenland te veroveren. Zo’n 20 procent van de abonnees komt al uit België, maar volgens Martijn is er nog genoeg te winnen. Daarnaast wil het bedrijf op korte termijn de Duitse markt veroveren, gevolgd door Scandinavië en Spanje. Het andere deel van de kapitaalinjectie wordt gestoken in het optimaliseren van klantdata.

Nu kunnen klanten op basis van filters als geurassociatie en stijl of middels een chatgesprek met een medewerker bepalen welke geuren aansluiten bij hun voorkeuren. Maar dit moet nog geavanceerder worden. Op basis van gebruikersdata, van de consument zelf en vergelijkbare profielen, wil de startup geuren aanbevelen die de klant nog niet kent maar die zeker in de smaak vallen. “Daarnaast willen we geurvisualisatie inzetten, bijvoorbeeld met behulp van video’s, zodat klanten nog gerichter keuzes kunnen maken.”

Tot dusver is Parfumado de enige speler in Europa die merkparfums volgens dit concept aanbiedt. En ook al komen er vergelijkbare toetreders op de markt, dan is Parfumado volgens Martijn alweer een paar stappen verder. Gezien de huidige groei verwacht hij dit jaar af te sluiten met minimaal 10.000 abonnees. Over drie jaar moeten dit er ruim 150.000 zijn. “Dit is ambitieus, maar zeker realistisch. We merken nu al dat het sneeuwbaleffect goed zijn werk doet, laat staan hoe dat tegen die tijd is. Bovendien zijn we dan in meerdere landen binnen Europa actief, waardoor we versneld kunt groeien.”