FashionUnited 16-1-2018
Dit zijn de plannen van ondernemer Pim Duetz voor de Adam Brandstores
Het is inmiddels een week geleden dat bekend werd dat ondernemer Pim Duetz achter de overname van 17 Adam Brandstores zit. Duetz, zelf eigenaar van een zestal winkels in Utrecht en Noord-Holland, is voornemens ruim twee miljoen euro te steken in de ontwikkeling van de overgenomen Adam-filialen. In gesprek met FashionUnited legt hij uit wat de plannen zijn.
Middels een crowdfunding via het platform Collin Crowdfund, die vandaag om 11 uur van start is gegaan, hoopt Duetz 1.75 miljoen euro binnen te halen. Vanwaar de keuze voor een crowdfunding? “In de eerste plaats natuurlijk omdat ik zelf ook een stukje financiering aan moest trekken,” aldus Duetz tegenover FashionUnited. “In de tweede plaats staan de banken wat betreft financiering van moderetail niet bepaald te trappelen. We financieren wel degelijk via de bank, maar dat is maar een klein deel.”
De plannen voor het uitbreiden van zijn eigen winkelbestand komen niet uit de lucht gevallen. “We zijn al langer aan het kijken naar overnamemogelijkheden. Twee jaar geleden heb ik ook al naar het eerste faillissement van de McGregor Fashion Group gekeken, alleen toen kwamen we er niet aan te pas. Begin oktober vernam ik dat er deze keer geen doorstart zou komen. Toen heb ik nog even gewacht totdat de stof was opgetrokken, en heb ik contact gezocht met de heren. Deze keer was het wel van meets af aan duidelijk dat ze zaken wilden doen en dat het rond zou komen.”
Duetz ziet genoeg kansen om van Adam een succesvolle onderneming te maken. “Wat wij zien is dat met name in het middensegment veel winkels zijn omgevallen. Daar is dus ruimte ontstaan voor een formule als Adam. Wij geloven dat we met de kennis en know-how die we bij Duetz hebben opgedaan ons in het middensegment goed kunnen profileren en de klant iets extra’s te bieden hebben.”
Restyling en nieuwe digitale omgeving voor Adam Brandstores
Komende tijd zal voor Duetz volledig in het teken staan van het draaiende krijgen van de Adam Brandstores. Met het geld dat wordt binnengehaald worden onder meer een aantal winkels onder handen genomen. “De meeste winkels zijn drie jaar geleden verbouwd, en zijn dus redelijk up-to-date. We hoeven geen grote dingen te veranderen, we willen alleen wat beleving toevoegen. Het zijn rechttoe-rechtaan-winkels, met een vrij zakelijke uitstraling. Wij willen ze gewoon wat gezelliger maken voor de klanten.”
Ook het uitrollen van een nieuwe digitale omgeving voor alle winkels van Adam en Duetz behoort tot de plannen. Online valt er nog ontzettend veel te verbeteren, aldus Duetz. “Adam heeft een goede webshop, maar kwam als omnichannel nog niet helemaal uit de verf. Het is die hele omnichannel-beleving waar we op inzetten. We willen een nieuw digitaal platform als antwoord op grote spelers als Zalando. Als we die concurrentie in de toekomst het hoofd willen bieden zullen we toch op dezelfde manier moeten leren werken. We willen de klant zoveel mogelijk keuzes bieden; wanneer, wat en waar.”
Nog voordat de actie toegankelijk was voor het publiek wist Duetz via het eigen netwerk al ruim 500.000 bij elkaar te krijgen. Zelf legt hij daar nog 250.000 euro bij. De ondernemer geeft, samen met zijn vrouw Astrid, een persoonlijke borgstelling af van 100.000 euro. Zelf noemt hij dat een gebaar naar de investeerders. “Wij hebben er in ieder geval vertrouwen in.”
Bij de overname van de 17 winkels gaan ook alle 35 tot 40 medewerkers mee. Welke vestigingen precies worden overgenomen wordt later bekendgemaakt; de onderhandelingen voor de huurcontracten lopen nog. Met de overname breidt het de reikwijdte uit tot Utrecht, Zuid- en Noord-Holland en Gelderland, aldus het FD. Duetz maakte in 2014 al een doorstart met De Pee Mannenmode uit Bergen en Heemskerk.
Het familiebedrijf Duetz werd in 1857 opgericht en is inmiddels al vier generaties in handen van de familie. In september 1992 nam Pim Duetz het bedrijf over. De flagshipstore bevindt zich in Zeist en biedt heren- en damesmode. Ook zijn er winkels in Bilthoven en herenzaken in Soest, Hilversum, Bergen en Heemskerk. Het merkenportfolio bestaat onder meer it Artu Napoli, Corneliani, Jacob Cohën, Gant en Tommy Hilfiger.