11542

Scheepvaartonderneming Steenstra CV

€ 92.500  |  7,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 38
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

89 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 24-10-2014 in 3 dagen volgeschreven door 38 investeerders

Samenvatting

Jan Steenstra, 24 jaar, krijgt eindelijk de kans om zijn lang gekoesterde droom waar te maken: als binnenvaartondernemer zijn eigen vrachtschip exploiteren. 

HBT heeft voor de komende jaren een vaste ladingstroom van omgeving Arnhem naar Lelystad. Met de aanschaf van het schip Studium, dat technische gezien in goede staat is, kan Jan Steenstra onder andere deze vervoerstroom op zich gaan nemen.

Financieringsbehoefte

Met bijna 10 jaar ervaring in de binnenvaartsector wil hij in samenwerking met bevrachtingskantoor Hoekstra Binnenvaart Transport BV (HBT) het motorvrachtschip “Studium” aanschaffen. Hiervoor wenst hij een financiering van € 92.500,-. Rente 7%. Looptijd 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing en rentebetaling. Deze financiering wordt afgedekt met een hypothecaire volmacht.

Structuur

De samenwerking tussen Jan Steenstra en HBT zal worden vastgelegd middels de oprichting van de ‘Scheepvaartonderneming Studium C.V’. Hierbij zal de eenmanszaak van Jan Steenstra worden voorgezet in de commanditaire vennootschap. 

Risico

De Collin Credit Score is ruim voldoende en is gebaseerd op de prognoses van 2015-2017 (opgesteld door adviseur Credion). De D&B score geeft een laag risico aan op basis van de eenmanszaak van Jan Steenstra.

Video Pitch

Leendoel

Scheepvaartonderneming Studium C.V. wenst een financiering van € 92.500,- voor de aanschaf van een schip. Het aan te kopen schip betreft een droge-ladingschip voor het vervoeren van diverse lading over de Europese binnenwateren. Deze lading betreft voornamelijk granen en veevoeders, maar zand, grint, kolen en andere bulkgoederen zullen ook regelmatig worden vervoerd.Het aan te kopen MS “Studium” is 65 meter lang en heeft ruim 800 ton laadvermogen. De huidige eigenaar heeft het schip keurig onderhouden en voortdurend aangepast aan de moderne wettelijke eisen. De hoofdmotor kan zeker nog 10 tot 15 jaar draaien. Dit betekent dat het schip gerechtigd is alle Europese binnenwateren te bevaren. Daarnaast bezit Jan alle certificaten (geldig tot 2019) die benodigd zijn om te varen met het schip.

Ondernemer

De 24-jarige Jan Steenstra – vrijgezel  en alleenwonend in Westergeest (Friesland) – is al vanaf zijn 15e werkzaam in de binnenvaart. Hij begon als lichtmatroos in opleiding en behaalde in de daaropvolgende jaren alle vaarbewijzen en certificaten die benodigd zijn om stuurman/schipper te kunnen worden in de binnenvaart. Tijdens zijn opleiding werkte hij ook aan boord, waardoor Jan al bijna 10 jaar ervaring heeft in het werken aan boord van een vrachtschip in de binnenvaart. De laatste jaren werkt Jan als ZZP’er en verhuurt hij zichzelf als schipper/kapitein aan diverse schepen. Hierdoor is zijn ervaring als eindverantwoordelijke aan boord opgebouwd. Het is al lange tijd de wens van Jan om als binnenvaartondernemer zijn eigen vrachtschip te exploiteren. Nu de kans zich voordoet  – in samenwerking met het leerbedrijf en bevrachtingskantoor HBT in Lemmer – grijpt hij deze graag met beide handen aan.

Onderneming

Jan werkte tot nu toe als ZZP’er vanuit zijn eenmanszaak. Voor de aankoop van het schip wordt de eenmanszaak voortgezet in een commanditaire vennootschap genaamd Scheepvaartonderneming Studium CV. Jan Steenstra zal hierbij de beherende vennoot zijn en HBT treedt op als stille vennoot.

Vervoerstromen
De ladingstromen die vervoerd worden met MS “Studium” komen vanuit HBT. HBT heeft voor de komende jaren een vaste vervoerstroom van onder andere grint van omgeving Arnhem naar Lelystad. De eigen schepen van HBT zijn te groot voor de sluis van Lelystad, daarentegen heeft Studium de optimale tonnen- en inhoudsmaat. Dit betekent dat Jan het schip via HBT op een stevige basis kan exploiteren, wat een mooie ondersteuning van de prognoses geeft. Mocht vanwege omstandigheden (bijvoorbeeld ijsgang) tijdelijk geen vervoer op Lelystad mogelijk zijn, dan heeft HBT voldoende andere vervoersvolumes om Studium te bevrachten. Door de financiële betrokkenheid is namelijk sprake van een stevig commitment.

Het schip is gebouwd voor de bestemmingen die voornamelijk aan de Nederlandse en Duitse kanalen liggen. Studium heeft de meest gunstige lengte, breedte, diepgang en laadvermogen voor bestemmingen aan deze kanalen. Vanwege deze reden kan Jan het schip ook heel rendabel via derden exploiteren.

Voor deze scheepsmaat is het voldoende om één lichtmatroos aan te nemen zodat de personeelskosten gering zijn. De lichtmatroos zorgt ook voor het reguliere onderhoud: schoonmaken, schuren, schilderen aan dek en in de machinekamer.

Vooruitzichten op korte termijn
Het schip voldoet exact aan de eisen en volumewens van HBT voor de bestemming Lelystad. Doordat Studium geschikt is voor het aangeboden transport zijn de vooruitzichten gewoon heel goed. De analyses onder het kopje ‘risico’ tonen dan ook een mooie rentabiliteit en een zeer korte terugverdientijd.

Financieringsbehoefte

Scheepvaartonderneming Studium C.V. heeft een financieringsbehoefte van € 120.000,-.
Aan eigen middelen beschikbaar € 27.500,-.
Gewenste lening: € 92.500,-.

  • Aanschaf MS “Studium”: € 110.000,-
  • Kosten in verband met brandstof, verzekering, ladingoverdracht e.d. : € 10.000,-
  • Totaal: €120.000,-
  • Leenbedrag: € 92.500,-
  • Rente: 7%
  • Looptijd: 60 maanden; lineaire aflossing
  • Zekerheid: Hypothecaire volmacht

Deze aanvraag is aangeleverd en van cijfermatige onderbouwing voorzien door één van Collin Crowdfund’s preferred suppliers: Credion.

Cijfermatige onderbouwing

Een overzicht van de cashflow ontwikkeling:

  prognose 2015 prognose 2016 prognose 2017
Cash Flow: 89 92 94
Privéopname (maximaal): 36 36 36
  ─── ─── ───
Dekking voor aflossingen: 53 56 58

De prognoses – die zijn opgesteld door Credion – geven ruim voldoende dekking voor het voldoen aan de rente- en aflossingsverplichtingen en bevat ruimte voor eventuele kosten voor extra onderhoud en vervangingen aan boord. In privé heeft Jan een woning met hypotheek en buiten dat geen andere financieringsverplichtingen. Uit de begrote privéopnamen kan hij ruimschoots alle lasten (inclusief belasting) voldoen.

Risico

  • De lening kent als enige debiteur Scheepvaartonderneming Studium C.V. (zie juridische structuur).
  • De D&B score is gebaseerd op de ‘standing’ van de eenmanszaak van de heer Steenstra.
  • De Collin Credit Score is mede gebaseerd op de prognoses van 2015-2017.
  • Er wordt een hypothecaire volmacht verleend aan de zekerheden stichting van Collin Crowdfund. Dit impliceert dat deze stichting de onherroepelijke volmacht krijgt om op elk gewenst moment hypotheek te vestigen op de MS Studium. In het voorkomende geval dat de ondernemer niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, kan elke investeerder zijn individuele vordering overdragen aan de stichting om deze gezamenlijk op grond van het hypotheekrecht uit te winnen ten gunste van de investeerders.

Juridische structuur

Dun & Bradstreet
Laag risico gebaseerd op de standing van de eenmanszaak.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score die is gebaseerd op basis van de mix van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Meer informatie: zie Risico’s. De Collin Credit Score is ruim voldoende. De Collin Credit Score is gebaseerd op de prognoses van 2015 tot 2017 en houdt rekening met de kredietverlening van € 92.500,-.

Rentabiliteit
De omzet wordt gerealiseerd door een vaartarief per ton. Het schip laadt de ene dag en lost de andere dag. Dat betekent vijf reizen per twee weken. In de berekening is uitgegaan van 45 werkweken en een vermindering voor onverhoopte reparaties en dergelijke. De vervoersprijzen en volumes waarmee gerekend is, bewegen zich momenteel op een dieptepunt. Naarmate de bouw  aantrekt zullen  deze beide onderdelen aantrekken. Na aftrek van de exploitatiekosten resulteert een ruim resultaat. Ook op basis van de huidige resultaten, als ZZP-er dus, kunnen de lasten na financiering worden voldaan.
Score: Goed

Solvabiliteit
In de afgelopen jaren is een kapitaal opgebouwd dat in de privé woning geïnvesteerd is. In het lopende jaar is de woning grotendeels gereed gekomen waardoor de er weer gespaard kon worden. Uit eigen middelen is € 10.000 beschikbaar en de stille vennoot draagt € 17.500 bij. Na aftrek van de kosten is het eigen vermogen voldoende. Door gunstige verwachtingen loopt het eigen vermogen in rap tempo op.
Score: Voldoende

Liquiditeit
De resultaten van dit jaar zijn goed waardoor er voldoende liquiditeit voorhanden is voor de lopende zaken. Met de bijdrage van de stille vennoot en de nieuwe lening, kunnen de verplichtingen vlot worden voldaan.
Score: Ruim voldoende

Totaalscore: Ruim voldoende

Extra beloning

Investeerders die tenminste € 1.500,- uitlenen aan Studium worden uitgenodigd om een dagje mee te varen op de MS Studium. Zo kunnen zij het leven van een schipper zelf eens ervaren! 

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
24-10-2014 om 17:49
Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
24-10-2014 om 17:20
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
24-10-2014 om 16:17
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
24-10-2014 om 16:12
Anonieme investeerder heeft € 5.000 geïnvesteerd.
24-10-2014 om 14:54

Ondernemer

Jan Steenstra

Crowdfund Coach


Gert-Jan van der Vegt