24412

Serendipity

€ 100.000  |  7,5% rente  |  60 maanden  |  Investeerders: 108  |  Reacties: 0
Reeds
geïnvesteerd
100%
Verlopen
inschrijftijd
1%
Risicoscore
Dun & Bradstreet
Verhoogd risico
Collin
credit score
Ruim voldoende
Deze leningaanvraag is op 7-06-2016 in 1 uur volgeschreven door 108 investeerders

Samenvatting

Serendipity (eenmanszaak Monique Breuer) richt zich op het maken, vermarkten en verkopen van pinot noir wijnen. 
De eerste wijn die reeds geproduceerd is in 2014 is de pinot noir Serendipity en is gemaakt in de wijnkelder van Cederberg Private winecellar in Zuid Afrika, zo’n 250 km ten noorden van Stellenbosch. De druiven zijn afkomstig uit de “Hemel en Aarde Vallei” ten zuiden van Hermanus in Western Cape. In samenwerking met de gerenommeerde wijnmaker David Nieuwoudt van Cederberg Private Cellar maakt Monique Breuer haar eigen wijn onder het “Serendipity” label. 

De wijn wordt in het hogere segment gepositioneerd zowel in het retail kanaal van gespecialiseerde wijnspeciaalzaken, horeca zoals wijnbars en gastronomische restaurants en een deel via online verkoop. De jaargang 2014 is gestart met een pilot van 1.000 flessen en is in augustus 2015 gelanceerd. Na de lancering van de wijn tijdens een culinaire bijeenkomst in wijngaard “Hoog Beek en Royen” in Zeist was de 2014 editie in no time uitverkocht. Monique Heeft in deze pilot € 30.000 aan eigen kapitaal geïnvesteerd (oogst, productie, marketing, branding etc). 

De productie van Serendipity zal geleidelijk worden opgevoerd. Voor de jaargang 2015 zijn 3.400 flessen geproduceerd en het plan is om het volume op te voeren naar 10.000 flessen in 2018. Deze geleidelijke groei geeft Serendipity de kans een plek in de markt te geven en de succesvolle verkoop te waarborgen door het ontwikkelen van de juiste distributiekanalen. 

Het plan is om Serendipity onderdeel te maken van een portfolio van zes pinot noir wijnen. Er bestaan concrete plannen om de portfolio verder uit te breiden met een pinot noir uit Chili waar David Nieuwoudt momenteel een samenwerking heeft met een wijnproducent.  De productie van de eerste Chileense pinot noir van Monique Breuer zal hoogst waarschijnlijk plaatsvinden in 2017. Verdere uitbreiding van de portfolio zal mogelijkerwijs plaats vinden door productie van pinot noir wijnen uit Ahr (Duitsland) en andere pinot noir gebieden. 

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 100.000,-. De looptijd is 60 maanden, met een lineaire maandelijkse aflossing tegen een rentepercentage van 7,5%, gedurende de gehele looptijd. De financiering is bedoeld voor het realiseren van onze groeidoelstellingen door middel van investeringen in voorraad, barrels en marketing.

Structuur

Serendipity is een eenmanszaak van Monique Breuer die 100% eigenaar is van Serendipity.

Risico

De Dun & Bradstreet score voor Serendipity geeft een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is gebaseerd op het jaar 2015 en de prognoses 2016 en 2017 en is Ruim Voldoende na afwaardering vanwege het startende karakter. De debiteur is Monique Breuer via de eenmanszaak Serendipity, waardoor de ondernemer volledig hoofdelijk aansprakelijk is voor de lening.

Leendoel

Tot op heden heeft het bedrijf de groei zelf gefinancierd. Additionele financiering ad € 100.000,- is nodig als werkkapitaal om de beoogde groei in volume naar 10.000 flessen per jaar te financieren. Serendipity als onderneming is reeds twee jaar onderweg. 
De jaargang 2015 van 3.400 flessen zal in Nederland verkocht gaan worden. De volgende jaargangen van 2016 en 2017 van naar schatting 7.000 en 10.000 flessen zullen ook buiten Nederland verkocht gaan worden. De contacten zijn dit jaar voor een drietal importeurs (Dublin, België en China) reeds gelegd, waaronder ook export kanalen van David Nieuwoudt. Dit zal tevens vergen dat er verder geïnvesteerd wordt in het versterken van het Serendipity merk, onder meer door deelname aan wijnbeurzen en het ontwikkelen van een online distributiekanaal. 

Financiering is nodig om de productie van de wijn mogelijk te maken en te importeren naar Nederland. Daarnaast wordt de financiering gebruikt voor marketing- en sales inspanningen om de naamsbekendheid te verhogen en de wijn in de markt te zetten. Deel van de financiering is ook nodig om de volgende jaargang 2016 en 2017 te realiseren, waarbij door de aanschaf van eigen “barrels” de wijn steeds meer haar eigen specifieke karakter zal ontwikkelen. Ook zal er worden deelgenomen aan internationale wijnbeurzen en wordt een webshop ontwikkeld.

Ondernemer

Monique Breuer is 45 jaar en sinds 2002 als zzp’er werkzaam als marketeer en communicatie professional binnen de financiële wereld, zoals banken en verzekeraars. Monique heeft een brede marketing ervaring opgedaan bij opdrachtgevers zoals Johnson & Johnson Medical, PwC, ING Bank, Interpolis, ABN AMRO, Achmea e.a.. Ze heeft een chemische opleidingsachtergrond, die haar goed van pas komt bij het wijn maken. 
 
Uit persoonlijke interesse en passie voor wijn heeft Monique de opleiding gevolgd tot Vinoloog van de Wijnacademie die ze in 2014 succesvol heeft afgerond. Daarmee heeft ze zich gekwalificeerd als “Register Vinoloog van de Wijn Academie”. Ze ontwikkelt haar kennis op het gebied van het wijn maken door een aantal weken per jaar aan oogsten en wijnproducties mee te werken in verschillende regio’s (Zuid Afrika, Rhone, Bourgogne, Oregon). 

Met haar marketing kennis geeft ze online marketing advies aan wijnspeciaalzaken en het horeca segment. Naast promotie van haar eigen wijnen, ontwikkelt ze diverse wijn concepten met andere vinologe, zoals ‘Dames van de Wijn’. 

Als persoon is Monique ondernemend. Iemand die kansen ziet en pakt. Ze is authentiek, pragmatisch en hands-on ingesteld. Ze ziet niet snel beren op de weg en begint gewoon en stuurt bij waar nodig. Complexe zaken kan ze snel analyseren en ze komt snel tot de kern. Haar kernkwaliteiten zijn: Hands-on mentaliteit, executiekracht, projectmanagement, marketing, communicatie, online. Zij weet denken naar doen om te zetten!

Onderneming

Serendipity (eenmanszaak) met als rechtspersoon Monique Breuer richt zich op het maken, vermarkten en verkopen van pinot noir wijnen. De eerste wijn die reeds geproduceerd is in 2014 is de pinot noir Serendipity en is gemaakt in Cederberg, Zuid Afrika, zo’n 250 km ten noorden van Stellenbosch. De druiven zijn afkomstig uit de “Hemel en Aarde Vallei” ten zuiden van Hermanus in de Western Cape. In samenwerking met de gerenommeerde wijnmaker David Nieuwoudt van Cederberg Private Cellar maakt Monique Breuer jaarlijks haar eigen wijn onder eigen “Serendipity” label. Wat begonnen is als een droom is werkelijkheid geworden en er wordt nu geïnvesteerd om er een solide business van te maken. Het verhaal achter de wijn zal in de merkpositionering en -promotie steeds als basis herhaald worden om het merk sterk te maken. 

Deze wijn is in 2015 geïmporteerd en in augustus 2015 zijn de eerste 1000 flessen gelanceerd. 
Het eerste doel was om klein te beginnen en de stijl van de wijn te bepalen om vervolgens het volume te vergroten. Doelstelling is om binnen drie jaar het productie volume van 1.000 naar 10.000 flessen te verhogen. Deze doelstelling wordt in februari 2018 behaald. De 3400 flessen van oogstjaar 2015 zijn klaar en zijn inmiddels in Nederland geïmporteerd en op voorraad. De start is dus al gemaakt en de onderneming is al op de helft van de te bereiken doelstellingen. 

Doelgroep
Monique is gespecialiseerd in het maken van wijn van Pinot Noir druiven. Deze wordt in samenwerking met wijnproducent David Nieuwoudt van Cederberg Private winecellar in Zuid Afrika gemaakt. Pinot Noir Serendipitiy is een gastronomische wijn en bevindt zich in het hoger wijn segement. De doelgroep bestaat uit mensen die van eten en drinken houden. De gastronomische wijn liefhebber, de wijnliefhebbers, young professionals en de zakelijke wijndrinkers. Deze hebben een leeftijd tussen de 35 en 65 jaar en genieten van lekker eten en drinken, op vakantie gaan of het maken van wijnreizen, met vrienden koken en genieten goede wijnen. Monique richt zich met name op deze doelgroep (35-65 jaar), waar wijndrinken een beleving is en trouwer zijn aan een merk als ze dat éénmaal hebben gevonden. Dit zorgt voor herhaal aankopen. 

Doelstelling 
De komende drie jaar wil Monique het volume van Pinot Noir Serendipity laten groeien naar 10.000 flessen en het merk “Serendipity “ groot maken door de Pinot Noir Serendipity eerst in Nederland op de kaart te zetten en vervolgens over de grenzen te gaan. 

Daarna is het doel om uiteindelijk een Pinot Noir portfolio te maken van zes Pinot Noir wijnen uit verschillende wijnregio’s in de wereld. Van pinot noir – een van de oudste druivensoorten wordt gezegd dat ze als geen andere in staat is “het terroir te vertalen”. In mensentaal: de minste verandering in de natuurlijke omgeving verandert ook de druif, en dus de wijn. 
Op deze manier wil Monique de terroir expressie benadrukken van ieder afzonderlijk gebied en de wijn laden met ieder een afzonderlijk verhaal. Dat maakt de wijn uniek en onderscheidend ten opzichte van alle andere wijnen. 

Positionering in de markt
Monique heeft een gastronomische wijn gemaakt van Pinot Noir druiven en begeeft zich in het hoger wijnsegment. Mensen willen steeds meer lichtere en verteerbare wijnen drinken. Pinot Noir levert wijnen van een zeldzame fluweligheid, finesse, lichtheid en fijne fruitigheid, Wijnen die bovendien magistraal kunnen verouderen. Pinot noir zal dan ook meer en meer aan populariteit gaan genieten. 

Markten waaronder Azië zullen ook een belangrijke rol spelen voor de export van haar wijnen. Pinot Noir past perfect in de Aziatische keuken. Landen als Zweden en de Verenigde staten worden ook als belangrijke export landen gezien. Monique kan hierbij ook meeliften op de distributiekanalen van David Nieuwoudt. Internet maakt de wereld transparanter en geeft mogelijkheden tot meer online verkoop. Voor de Nederlandse markt richt Monique zich op de volgende distributie kanalen: 

•    Wijn speciaalzaken (Retail)
•    Hoger segment Horeca (Restaurants / Wijnbars)
•    Online 
•    Particulieren

1. Hoger segment Horeca / Wijnbars
De eerste wijn goed in de markt zetten en zorgen voor voldoende afzet in de Nederlandse markt. Dit doen we door de wijn te verkopen binnen het hoger segment horeca. Door middel van proeverijen, deelname aan wijn events, organiseren van wijn spijs diners in samenwerking met samenwerkende restaurants die de wijn hebben opgenomen. Hiermee zorgen de restaurants voor de benodigde “branding” van Serendipity. 

2. Wijnspeciaalzaken
Voor de verkoop aan particulieren is het belangrijk dat de wijn ook bij een wijnspeciaalzaak te verkrijgen is. Monique onderzoekt de mogelijkheden om de wijn binnen een wijnketen te kunnen verkopen. Een belangrijk aspect hierbij is dat de wijnspeciaalzaak ook een online distributiekanaal heeft, omdat de Retail markt aan het veranderen is.

3. Online
Wijnverkoop via het online distributiekanaal zal gestimuleerd worden via diverse online kanalen, waarbij wordt gekozen voor een consistentie prijsstrategie. Via het online kanaal van de wijnspeciaalzaak of via de eigen website www.pinotnoirserendipity.com. Deze laatste zal gekoppeld gaan worden aan een webshop module. De wijn wordt ook gepromoot via social media.

4. Particulieren
De wijn wordt ook rechtstreeks verkocht aan vrienden, familie, kennissen en particulieren. Dit gebeurt via het organiseren van events, wijnproeverijen of door het doen van direct mailingen, zoals een digitale nieuwsbrief. 

Concurrentiepositie 
De Pinot Noir kennen we allemaal uit de Bourgondische wijnwereld, maar ook vele nieuwkomers uit de nieuwe wereld. Zoals deze unieke wijn ‘Pinot Noir Serendipity’ uit de Hemel-en-Aarde vallei uit Zuid Afrika. Deze Pinot Noir heeft een Europese stijl en is meer te vergelijken met een mooie Spätburgunder (Pinot Noir) uit Duitsland. De concurrentiestrijd beperkt zich niet tot Bourgogne in Frankrijk enerzijds en Nieuw-Zeeland en Oregon anderzijds. Duitsland en Oostenrijk en koelere streken in de wereld mengen zich ook in de strijd. 

Quotes van wijnjournalisten 
“Hulde Monique Breuer, een Amersfoortse. Van Druiven uit de Hemel en Aarde vallei gemaakt. 2015 stukken beter dan 14”
Bron: Facebook + Twitter Gert Crum 5 mei 12:30

“De wijn is absoluut en zonder enige twijfel nog beter dan haar ‘eersteling’ uit 2014. Mede door het mooie oogstjaar 2015 heeft hij gewoon meer van alles: meer kleur, meer sap, meer vulling en concentraat, meer rijp rood zomerfruit – framboos, aardbei, kersen- en dat alles nog altijd in combinatie met een heerlijk elegantie en lichtvoetigheid, plus een verkwikkend licht zuurtje. “
Bron: Facebook Frank Jacobs – 19 mei 2016 16:24 

Toekomstbeeld
Monique zet haar eerste Pinot Noir Serendipity goed in de markt en groeit naar 10.000 flessen per jaar. Vervolgens zal zij in andere landen ook haar volgende Pinot Noir wijnen gaan maken om zo tot een collectie te komen van zes verschillende Pinot Noirs uit zes verschillende landen. Deze wijnen zitten in het hoger segment en worden haar "flagship" wijnen genoemd. Om te zorgen voor liquiditeit en meer volume komen er meer wijnen in haar portfolio met een lagere instap die door Monique speciaal zijn geselecteerd. De Positionering wordt tweedelig:

•    Pinot Noir by Monique Breuer 
•    Wines selected by Monique Breuer 

In 2017 en opvolgende jaren wordt er een wijnreis ontwikkeld naar Zuid Afrika waar investeerders met korting op in kunnen schrijven. Een onderdeel van het programma betreft 3 dagen druiven plukken en meehelpen in de wijnkelder, waar ook Monique haar wijn maakt. Wil je hiervan op de hoogte worden gehouden, schrijf je dan in voor haar nieuwsbrief. 

Structuur 
Serendipity is een eenmanszaak van Monique Breuer die 100% eigenaar is van Serendipity.

organigram

Risico’s
Met betrekking tot de succesvolle (commerciële) ontwikkeling van Serendipity worden de volgende risico’s onderkend: 
1). Schaarste druiven door een droog en warm oogstjaar
Klimatologische omstandigheden (bijvoorbeeld temperatuurveranderingen) kunnen leiden tot een schaarste aan pinot noir druiven. Dit kan resulteren in hogere aankoopprijzen waardoor productie kosten stijgen. Dit kan een drukkend effect op marges hebben. Daarnaast zijn reeds contacten gelegd met diverse druiven telers om eventuele uitwijkmogelijkheden te hebben.

2). Consistentie in de stijl wijn 
Wijn is een natuurproduct. De middelen en de stappen in het productieproces bepalen het karakter en de stijl van de wijn. Actieve betrokkenheid van Monique Breuer is van belang om de consistentie in de stijl van de wijn te waarborgen. Daarnaast worden door Monique eigen barrels aangekocht om de consistentie verder te bevorderen.

3). Het ontwikkelen van de juiste verkoop en distributiekanalen
Het commerciële succes van Serendipity zal in belangrijke mate afhankelijk zijn van het aanboren en ontwikkelen van de juiste verkoop en distributie kanalen. Dit zal voornamelijk gedurende de eerste paar jaren de nodige tijd en aandacht vergen.

Hoewel deze risico’s belangrijk zijn, is Monique van mening dat er voldoende mitigerende maatregelen genomen zijn en worden om de impact van deze risico’s op het succes van Serendipity te beperken. 

Financieringsbehoefte

Om de productie groei te kunnen financieren is er kapitaal nodig. Het eerste jaar waren de marketing kosten het hoogst omdat het een klein volume betrof. Monique heeft in het eerste jaar € 30.000,- aan eigen kapitaal geïnvesteerd (oogst, productie, marketing, branding etc.).
De totale financieringsbehoefte in 2016 bedraagt € 130.000,-, waarvan het bedrijf zelf al € 30.000,- heeft ingebracht. De financiering is bedoeld voor werkkapitaal, aanleg voorraad, investering in productie en logistiek, import en ontwikkeling nieuwe wijn. Daarnaast om marketing- en salesactiviteiten te kunnen bekostigen, waarmee het merk Serendipity in versneld tempo in de markt gezet kan worden.
 
Investeringsoverzicht 

Import en voorraad 2016 – 2017 € 55.000,-
Investeringen Barrels € 10.000,-
Marketing & sales  € 17.500,-
Ontwikkeling webshop € 15.000,-
Financieringskosten     € 7.500,-
Werkkapitaal en onvoorzien € 25.000,-
Totaal € 130.000,-
Eigen middelen  € 30.000,-
Totaal via Collin € 100.000,-

Leenbedrag : € 100.000,-
Rente: 7,5 %
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing 

Risico

Onderneemster heeft bewezen zeer rendabel haar werkzaamheden als ZZP-er uit te voeren, blijkens definitieve aangiften IB 2013 en 2014 en opgaaf inkomsten 2015. Daardoor kan zij indien nodig toe zonder inkomen uit Serendipity, de privé lasten zijn laag te noemen. De lasten van de aan te trekken lening zijn uit het historisch inkomen te voldoen. Onderneemster heeft verklaard haar ZZP-activiteiten te blijven uitvoeren, totdat er voldoende inkomen gegenereerd kan worden uit de wijnhandel. 

Zekerheden 
De gekozen rechtsvorm van een eenmanszaak brengt met zich mee dat de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk is voor de financiering bij Collin.
Er is een overlijdensrisico verzekering afgesloten ter hoogte van het via Collin geleende bedrag (lineair aflopend gelijk aan de lening).

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico, aangezien het een startende activiteit betreft.

Collin Credit Score 
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. Voor de beoordeling is uitgegaan van de het boekjaar 2015 en de prognoses 2016 en 2017 na financiering, rentebetalingen en aflossingen op de lening via Collin. De Collin Credit Score is Ruim voldoende na afwaardering vanwege het startende karakter.

Rentabiliteit
De eerste jaren kan Serendipity draaien op een zeer laag kostenniveau, aangezien Monique hiervan niet hoeft te leven. Haar inkomsten als zelfstandig marketing professional zijn al jaren ruim voldoende om de dagelijkse kosten, inclusief de financieringslasten te kunnen voldoen.
Het netto cashflowoverschot van de wijnhandel, na rente en aflossingen op de lening via Collin Crowdfund, is eind 2016 naar verwachting € 5.000,- bij een omzet van € 42.000,-. In 2017 wordt er een netto cashflow overschot van € 11.000,- bij een omzet van € 88.000,- geprognotiseerd. Dit zou een score Goed rechtvaardigen. Gezien het startende karakter van de wijnhandel wordt de score voorzichtigheidshalve afgewaardeerd naar Ruim voldoende.

Solvabiliteit
De solvabiliteit bedraagt na financiering een kleine 30%, wat een score van Ruim voldoende oplevert. Tot op heden is het bedrijf gefinancierd met eigen gelden. Door aflossing en toevoeging van resultaat zal het eigen vermogen weer snel toenemen. Ultimo 2017 wordt al weer een solvabiliteit geprognotiseerd van bijna 50%, wat een score Goed zou opleveren. Voor de beoordeling van deze aanvraag is uitgegaan van een score Ruim Voldoende.

Liquiditeit
Aangezien de investeringen voornamelijk in voorraad en veel liquide middelen gaan zitten en de korte termijn verplichtingen voornamelijk bestaan uit aflossingen op de lening is de liquiditeit Excellent te noemen. Eind 2016 is de liquiditeit met een current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) van 11,8 volgens de Collin Credit Score Excellent. Het betreft echter een recent gestarte activiteit waardoor een score van Ruim voldoende meer gerechtvaardigd is.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende 
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Als investeerder ontvangt u een uitnodiging en korting voor de Najaarsproeverij op 18 September 2016, in de wijngaard van Zeist waar de Pinot Noir Serendipity wordt gepresenteerd naast nog andere mooie wijnen. U ontvangt hiervoor een voucher waarmee u gratis toegang (normaal € 15,- p.p.) heeft en 10% korting krijgt op uw aankoop van Pinot Noir Serendipity.

Als extra beloning ontvangen investeerders, die vanaf € 1.500,- investeren, een korting bij online aankoop van een doos (zes flessen) Pinot Noir Serendipity. U ontvangt zes flessen en u betaalt er vijf. U ontvangt hiervoor een kortingscode die u kunt gebruiken bij uw online bestelling. 

Als extra beloning krijgen investeerders die vanaf € 5.000,- investeren gedurende de looptijd elk jaar een fles Pinot Noir Serendipity van de nieuwe jaargang thuis gestuurd.

De waardebon zal digitaal worden verzonden via Collin, aangezien de investeerders anoniem zijn ten opzichte van elkaar en de ondernemer.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
07-06-2016 om 10:16
Anonieme investeerder heeft € 1.500 geïnvesteerd.
07-06-2016 om 10:15
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
07-06-2016 om 10:13
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
07-06-2016 om 10:13
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
07-06-2016 om 10:13

Ondernemer

Monique Breuer

Crowdfund Coach


Dirk Teijen