15955

Van Cadsand

€ 50.000  |  8,0% rente  |  60 maanden  Investeerders: 64
Reeds
geïnvesteerd

100 %

Verlopen
inschrijftijd

1 %

Risicoscore
Dun & Bradstreet
Laag risico
Collin
Credit Score
Goed
Deze leningaanvraag is op 4-03-2016 in 1 uur volgeschreven door 64 investeerders

Samenvatting

Ondernemer Paul van Cadsand (37) werkt al twintig jaar in de meubelbranche. In die jaren ontstond zijn verwondering: alles om ons heen wordt slimmer, behalve wat iedereen 30% van zijn tijd gebruikt: zijn bed! Daarom wil Paul de Sleepradar in de markt zetten. Een innovatief product dat een revolutie wordt in de slaapbranche. De Sleepradar is samen met een Belgische universiteit ontwikkeld. Een ontwikkeling die nog steeds gaande is. De elektronica in de matras helpt – volledig contactloos – met het analyseren en optimaliseren van de slaap. Want de Sleepradar in de matras meet gedurende de nacht het slaapritme, hartslag en bewegingen. Met deze gegevens gaat de Sleepradar aan de slag.

Via een app (klik hier voor een impressie) gaat de Sleepradar aanpassingen aanbevelen in het leef- en slaapgedrag van de gebruiker of aanpassing aan de matras zelf. Dit alles op basis van informatie over de slaapcyclus en het stressniveau. Door detectie kan het systeem de bodem aanpassen om het in- en uitstappen makkelijker te maken. Tot slot kan het systeem andere apparaten, zoals thermostaat en verlichting, aansturen en zo een prettige slaapomgeving creëren. Alles is af te lezen en in te stellen via de app of de computer.

De Sleepradar kan eenvoudig worden geïntegreerd in de matrassen die Van Cadsand (www.vancadsandbeds.com) parallel aan de Sleepradar ontwikkelt. Dit zijn allemaal slaapproducten van hoge kwaliteit, die zo gemaakt zijn dat ze voor een optimale slaapervaring zorgen. Door het slaaponderzoek, de analyse, de concrete tips en aanbevelingen helpt het systeem de consument om het beste rendement uit zijn slaap te halen. Het resultaat: minder fysieke klachten en een stuk fitter.

Met de Universiteit zijn alweer nieuwe stappen gemaakt om de sensoren van Sleepradar nog meer functies te geven. In de toekomst kunnen de sensoren op enkele meters afstand de hartslag en ademhaling lezen, personen herkennen, de positie in de ruimte detecteren en kunnen ze worden ingezet voor valbeveiliging. Ook wordt continue een preventieve monitoring voor mensen met hart- of longproblemen mogelijk en kan de fitheid van personen worden geanalyseerd. (bijvoorbeeld bij sporters.) Daarnaast is de ontwikkeling gestart om de sensoren geschikt te maken voor andere meubelen naast bedden. Bijvoorbeeld in bankstellen, sta-op-stoelen, bureaustoelen. Maar de sensoren kunnen ook in tafels en kasten gemonteerd worden. Zo kunnen mensen met hart- of longproblemen in hun stoel gemonitord worden of kan de flexibele werkplek eenvoudig aangepast worden.

Financieringsbehoefte

De gevraagde financiering bedraagt € 50.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente is 8%. Het geld zal gebruikt worden voor het opstarten van de productie en verkoop van de Sleepradar. De totale investeringsbehoefte is € 125.000,-, waarvan Paul van Cadsand zelf € 25.000,- heeft ingebracht. In 2015 is tevens € 50.000,- door middel van een achtergestelde lening door Innogo (verbonden aan de provincie Zeeland) verstrekt.

Risico

De Dun & Bradstreet score geeft een Laag risico. De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende. Vanwege de gekozen rechtsvorm van een eenmanszaak is er sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid. Daarbij zal de door Innogo verstrekte lening van € 50.000,- achtergesteld worden ten opzichte van de lening via Collin.

Video Pitch

Leendoel

De gevraagde financiering is € 50.000,-. Dat is een onderdeel van een totale investering van € 125.000,-. Dit bedrag wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de financiering van het werkkapitaal, positionering en marketing. De overige bestanddelen van de totale investering worden gefinancierd met behulp van durfkapitaal van INNOGO, de Provincie Zeeland en eigen vermogen. 

Paul heeft bewust gekozen voor crowdfunding vanwege het innovatieve karakter van het product en zijn onderneming. Met de fundingcampagne is al behoorlijk wat marketing gemoeid, dat bijdraagt aan het goed in de markt zetten van het product. 

Ondernemer

Paul van Cadsand is 37 jaar oud en is een geboren en getogen Zeeuw. Hij heeft een hbo-opleiding tot Makelaar-Taxateur (SVM NIVO) afgerond. Sinds 1999 is hij actief in de slaap- en woonbranche voor de Nederlandse en Belgische markt. Hij werd op zijn 21ste bedrijfsleider bij een van de grootste beddenspeciaalzaken van Nederland. Na 12 jaar in diverse slaapspeciaalzaken gewerkt te hebben is Paul van Cadsand Accountmanager voor Nederland en België geworden voor een gerenommeerd internationaal matrassenmerk. Bij zijn laatste werkgever was Paul verantwoordelijk voor een omzetstijging in zijn werkgebied van 76% over vier jaar (van 2011 t/m 2015). Hij is een commercieel dier en heeft een groot netwerk in Nederland en België. 

Het is niet voor niets dat Paul zich op de ‘elektronische kant’ van het slapen heeft gestort: zijn passie is elektronica. Hij omschrijft zichzelf als een ‘early adapter’. Hij had als een van de eersten een navigatiesysteem in zijn auto en stond vooraan in de rij voor de eerste iPad en iWatch. Hij test vaak nieuwe apps en leest veel over nieuwe technologieën. Daarnaast vindt hij het leuk om zelf te programmeren, elektronica te bouwen en is hij actief op diverse techwebsites. Dat maakte hem gemotiveerd om slimme bedden te gaan ontwikkelen. Er is zoveel mogelijk!

Paul heeft een E-Scan gedaan waarin duidelijk naar voren komt dat hij creatief is, sociaal georiënteerd, prestatiegericht, zelfstandig en een doorzetter. In zijn ondernemersdenkstijl is hij vooral een ‘pionier’ en ‘verkoper’.

De laatste jaren heeft Paul de markt goed onderzocht en kwam hij tot de conclusie dat er weinig innovatie is. Hierdoor ontstond het idee om comfortabel slapen te combineren met nieuwe technologieën. Want alles wordt slimmer, behalve wat je 1/3 van je leven gebruikt: het bed.

Onderneming

Bedrijfsidee
Van Cadsand is een innovatief bedrijf dat de Sleepradar als groothandel in de markt gaat zetten. Bij diverse dealers zal een selectie van drie tot vier boxsprings worden getoond, gecombineerd met zes tot acht matrassen. De matras en de boxspring worden voorzien van de benodigde elektronica. Deze elektronica communiceert met het lichaam, maar ook met andere apparaten zoals smartphone, verlichting etc.

Product
Via een app gaat de Sleepradar aanpassingen aanbevelen in het leef- en slaapgedrag van de gebruiker of aanpassing aan de matras zelf. Dat is heel eenvoudig door een flexibele toplaag. De app gaat tevens de slaapcyclus en het stressniveau bijhouden. Zo kunnen er patronen ontdekt worden en kan met deze informatie een optimale nachtrust worden gecreëerd. Ook detecteert het systeem of iemand in of uit bed stapt. Waardoor de bodem zicht aanpast om het in en het uitstappen makkelijker te maken. Tot slot kan het systeem andere apparaten, zoals thermostaat en verlichting aansturen en zo een prettige slaapomgeving creëren. Alles is af te lezen en in te stellen via de app of de computer.

De Sleepradar kan eenvoudig worden geïntegreerd in de matrassen die Van Cadsand parallel aan de Sleepradar ontwikkelt. Dit zijn allemaal slaapproducten van hoge kwaliteit, die zo gemaakt zijn dat ze voor een optimale slaapervaring zorgen. Bij diverse dealers zal een selectie van drie tot vier boxsprings worden getoond, gecombineerd met zes tot acht matrassen. De matras wordt opgebouwd uit diverse materialen, die elk voor toegevoegde waarde in het matras zorgen. De matras en boxspring worden voorzien van de benodigde elektronica. Door het slaaponderzoek, de analyse, de concrete tips en aanbevelingen helpt het systeem de consument om het beste rendement uit zijn slaap te halen. Het resultaat: minder fysieke klachten en een stuk fitter.

Marketing
De producten zullen worden aangeboden via een dealernetwerk. De gemiddelde consumentenprijs voor een complete set (tweepersoons) ligt rond de € 5.000,-. De producten worden direct vanuit de toeleveranciers geleverd. Zij zijn speciaal geselecteerd en zijn een nauwe samenwerking aangegaan met Van Cadsand. Ook zijn zij medeverantwoordelijke voor de ontwikkeling van het product.

De dealer wordt ondersteund met advies, positionering van het product en diverse POS-materialen die kunnen worden geplaatst in de winkel van de dealer. Daarnaast is er een beloningssysteem. Door te participeren in de verkoopkosten van de dealer aan de consument, wordt de verkoop gestimuleerd.

Een tweede marketingtool wordt de app. Deze app voert, naast het besturen van het slaapritme, ook andere functies uit. Zoals verlichting, muziek streamen, thermostaat afstellen, draadloos opladen van telefoon / tablets en het besturen van het bed, bijvoorbeeld via je smartwatch. Deze extra applicaties worden toegelicht via de website, in diverse POS-materialen en in advertenties.

Verder wordt de Sleepradar gepromoot via conventionele kanalen zoals print, commercials, website, reviewsysteem en op social media, zoals facebook en twitter.

Toekomst
Met een Belgische universiteit wordt de ontwikkeling van de Sleepradar in de toekomst verder voortgezet. In een latere fase kunnen ook het hartritme en de ademhaling volledige contactloos op afstand geanalyseerd worden. Hierdoor worden ook de markten van de mantelzorg en verpleging aangeboord. De matras kan personen monitoren en in de gaten houden. Als daar aanleiding toe is, kan er een signaal naar een verzorger of arts worden gestuurd. Het product is zo klein dat het ook in andere producten kan worden ingebouwd, zoals stoelen of spiegels. Daarnaast gaat het ook personen herkennen, waardoor het ingezet kan worden bij flexibele werkplaatsen. Het kan lichaamsmassa scannen en berekenen, waardoor de producten zich automatisch aanpassen aan de wensen of klachten van de gebruiker.

Organisatie
De onderneming is een eenmanszaak. In de beginfase (voorzien eerste halfjaar) zal er nog geen personeel zijn. Zodra de orders binnenkomen, wordt er een medewerker aangenomen die verantwoordelijk wordt voor de backoffice. In het tweede jaar is een uitbreiding van 1 fte voorzien. Deze fte zal deels worden ingevuld door een backofficemedewerker en deels door iemand in de sales. In het derde jaar zal de sales worden uitgebreid tot een volwaardige fte om zo tot een volledige dekking in Nederland en België te komen.

De onderneming wordt gepositioneerd in Zeeuws-Vlaanderen (provincie Zeeland). Vanuit deze locatie kan zowel de Nederlandse als Belgische markt snel worden veroverd. Verder zijn de Franse, Engelse en Duitse markt goed bereikbaar vanuit Zeeuws-Vlaanderen.

Doelgroep
Van Cadsand is een groothandel die zich richt op retailers in de branche slaapspeciaalzaken / meubelzaken en woninginrichters. Het betreft meestal de kleine tot middelgrote retailers, die zich richten op het midden- en hoge segment in de markt. De eindgebruiker is gedefinieerd: tweeverdieners tussen de dertig en vijftig jaar oud die gericht zijn op de nieuwste technologieën. Daarnaast richt men op de consument ouder dan vijftig jaar die op zoek is naar goed ligcomfort.

Markt
Marktonderzoek wijst uit dat de markt de volgende kansen en bedreigingen heeft (Rabobank Cijfers & Trends):

Kansen

  • Positieversterking door betere afstemming van ontwerp / fabricage / verkoop / marketing.
  • Toename van het aantal huishoudens. Hierdoor wordt de markt groter.
  • Toepassen van nieuwe technologieën en materialen.
  • Consument is op zoek naar beleving.
  • Export naar opkomende markten. 

Bedreigingen

  • MVO is belangrijk, maar de consument wil er (nog) niet voor betalen.
  • Volatiele grondstofprijzen (olie, hout, staal).
  • Onvoldoende gekwalificeerd personeel.

Van Cadsand heeft ten aanzien van de markt de volgende sterkte en zwakte.

Sterkte

  • Groot netwerk van de ondernemer.
  • USP van de Sleepradar.
  • Goede marge op producten.
  • Innovatief; concurrenten innoveren weinig tot niet.
  • Goed doordachte marketing. Er is weinig marketing in deze branche.

Zwakte 

  • Kleine onderneming.
  • Nog op te bouwen backoffice.
  • Beperkte doelgroep.

organigram

Financieringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte van € 125.000,- betreft ontwikkeling van het product (in 2015), opstartkosten (2015/2016) en werkkapitaal (2016). Deze financiering werd reeds in 2015 samen met Innogo, een stimuleringsprogramma van de Provincie Zeeland, goedgekeurd.

Investeringsoverzicht

Productontwikkeling 2015 € 12.000,-
Branding product en ontwerp 2015 € 3.500,-
Website ontwerp inloggedeelte 2015 € 5.000,-
Juridische kosten en bedrijfsadvies 2015 € 5.000,-
Ontwikkeling app (sleepradar) 2015 € 15.000,-
Onderzoek slaapritme 2015 € 9.500,-
Auto en bestickering 2016 € 10.000,-
Laptop/software/telefoon 2016 € 2.500,-
Werkkapitaal 2016 € 42.500,-
Aanloopkosten/overige kosten/onvoorzien 2015/2016 € 20.000,-
Totaal   € 125.000,-
Af: eigen inbreng 2015 € 25.000,-
Af: innogo (vanuit provincie Zeeland) 2015 € 50.000,-
Lening via Colling 2016 € 50.000,-

Leenbedrag: € 50.000,-
Rente: 8% 
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Paul van Cadsand start zijn bedrijf als eenmanszaak en staat derhalve persoonlijk garant voor de lening die hij bij Collin aangaat. Gezien zijn leeftijd en imposante trackrecord in de meubelbranche is het risico beperkt. De cijfers zijn conservatief opgesteld en doorgerekend door Claassen, Molenbeek & Partners uit Hulst.

Zekerheden
Innogo (via Economische Impuls Zeeland N.V.) heeft de lening die zij verstrekt heeft jegens Collin achtergesteld voor een periode van 3 jaar. Op basis van gerealiseerde cijfers van boekjaar 2017 zal bekeken worden of de achterstelling wordt gecontinueerd of dat aflossing kan gaan plaatsvinden in overleg met Collin Crowdfund na de eerder overeengekomen periode van 3 jaar.

Dun & Bradstreet
De Dun & Bradstreet score geeft een Laag risico.

Collin Credit Score
De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De overall Collin Credit Score is op basis van de voorlopige cijfers 2015 en de prognoses 2016 en 2017 Ruim voldoende.

Rentabiliteit
Omdat er nog geen trackrecord is, is op basis van de prognoses gekeken naar het gemiddelde cashflowoverschot. Voor het startjaar 2016 wat daadwerkelijke omzet betreft, wordt een klein cashflowoverschot geprognosticeerd van € 2.000,- terwijl voor 2017 een fors overschot voorzien wordt van ruim € 85.000,-. De omzetprognose wordt bescheiden ingezet. Voor 2016 verwacht Paul van Cadsand € 330.000,- om te zetten en een groei in 2017 naar een omzetniveau van € 902.000,-. Gezien de intentieverklaringen van de potentiële afnemers en strategische handelspartners, die wij gezien hebben, is dat te rechtvaardigen. De rentabiliteitscore komt hiermee uit op Ruim voldoende.

Solvabiliteit
Gezien de eigen inbreng en de achterstelling van de lening van Innogo jegens Collin is de aanvangssolvabilteit Goed met ruim 44%. Gezien de verwachte balansverlenging zal dit percentage terugzakken in 2016 naar een niveau van ruim 25% op een balanstotaal van € 176.000,-. In 2017 komt deze weer terug naar een niveau van 46% (balanstotaal € 268.000,-) conform de prognoses. Wij noteren derhalve de solvabiliteitsscore Ruim voldoende.

Liquiditeit
De liquiditeitspositie is zeer ontspannen vanwege het feit dat Paul van Cadsand geen gebruik maakt van een bank en er daardoor relatief weinig kortlopend vreemd vermogen is. De current ratio (vlottende activa/vlotende passiva) geeft bij aanvang een score aan van 2,1 en is feitelijk Excellent. Deze loopt in 2016 terug naar 1,2 (Ruim voldoende) en zal in 2017 weer toenemen naar 1,6 (Excellent). Gemiddeld komt de liquiditeitsscore uit op Ruim voldoende.

Samenvattend
Rentabiliteit: Ruim voldoende
Solvabiliteit: Ruim voldoende
Liquiditeit: Ruim voldoende
Overall: Ruim voldoende

Extra beloning

Alle investeerders worden uitnodigd voor de launch. Daarnaast krijgen zij een voucher voor 15% korting op matras en boxspring inclusief gratis levering en montage. Bij aanwezigheid op de launchparty  heeft u de mogelijkheid om een bij aankoop gepersonaliseerde matras en boxspring te bestellen en als eerste exclusief alle updates krijgen.

Deel deze leningaanvraag!

Laatste investeringen

Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
04-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
04-03-2016 om 11:09
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
04-03-2016 om 11:08
Anonieme investeerder heeft € 500 geïnvesteerd.
04-03-2016 om 11:08
Anonieme investeerder heeft € 1.000 geïnvesteerd.
04-03-2016 om 11:08

Reacties

Investeerder – 2950
01-03-2016 16:22
Een veelbelovende innovatie uit het grootste overzeese gebied van Nederland: Zeeuws Vlaanderen! Ik wens de ondernemer veel succes bij het realiseren van zijn ambities!

Ondernemer




Paul van Cadsand

Crowdfund Coach


Tom Willaert