Crowdfunden: 5 ingrediënten voor een succesvol project

Collin Crowdfund gaat deze week door de grens van 50 miljoen euro aan gefinancierde crowdfundleningen. Wat zijn volgens het platform de belangrijkste ingrediënten van een succesvol project? Directeur Jeroen ter Huurne geeft 5 tips.

Collin Crowdfund komt na een trage start op stoom, zo lijkt het. Nadat voormalig bankiers Jeroen ter Huurne en Jan-Willem Onink en registeraccountant Bas Denissen hun platform in de zomer van 2014 live zetten stond de teller aan het begin van dit jaar op een totaal van 20 miljoen euro aan gefinancierde leningen.

Maar deze week wordt de mijlpaal van 50 miljoen euro aangetikt, verdeeld over 253 ondernemers die geld kregen van bij elkaar 7600 particuliere investeerders. Collin verwacht dit jaar 40 miljoen euro te faciliteren, werkkapitaal voor een sportschool en een gadget-recyclaar tot franchiserestaurants en een beveiligingsbedrijf. Het platform zelf is inmiddels winstgevend, zegt Ter Huurne. “We zijn al een tijdje door de break-even heen.”

Grotere bedragen

Het gemiddelde leningbedrag loopt gestaag op, van gemiddeld 150.000 euro in 2014 naar – naar verwachting – zo’n 250.000 euro volgend jaar. “Dat komt enerzijds doordat we grotere cases aankunnen”, zegt Ter Huurne, wiens grootste project 1,5 miljoen euro was. “Maar het is vooral een gangbare manier van financiering geworden, en steeds meer ook voor het middenbedrijf met pak ‘m beet 100 werknemers. En we zien dat banken ons vaker opzoeken, zowel voor doorverwijzen als het opzetten van een co-financiering.”

Alle aanvragen die Collin tot nu toe goedkeurde werden gefinancierd (Collin kent geen ‘overfunding’, zoals bij een platform als Kickstarter). Van de serieuze aanvragen wijst het platform 2 van de 3 af. “Gelukszoekers tellen we sowieso niet mee.”
Lees de vijf ingrediënten voor een succesvolle crowdfinance-projecten op Sprout.